lauantai 9. kesäkuuta 2018

VISIT TALLINN

Seuraavassa Visit-postauksessa on vuorossa Tallinna. Kävin siellä pääsiäisenä 2017. Visiitti oli pikainen, mutta ehdin nähdä silti melko paljon Tallinnan kaupunkia. Tässä muutamia kohteita, joita kannattaa nähdä Tallinnassa!

1) Laivamatka Tallinnaan

Tämä oli minun ensimmäinen kertani laivassa, joten kokemus sekin jo itsessään!

2)Suuri rantaportti ja paksu Margareeta

Tutkin netistä, onko tälle rakennukselle jotain nimeä ja näköjään oli.

"Nykyään Paksun Margareetan torni tarjoaa tilat Viron merenkulkumuseolle, joka puolestaan kertoo seikkaperäisesti virolaisen merenkulun historiasta.
Virun porttien ohella Suuri rantaportti on jäljellä niistä kuudesta portista, jotka keskiajalla säätelivät kaupunkiin pääsyä. Tämä Pikk-kadun päädyn portti on peräisin 1300-luvulta, mutta se rakennettiin uudestaan 1500-luvun alussa ja silloin lisättiin myös Paksun Margareetan tykkitorni. Vuosina 1511–30 rakennettu jykevä, pyöreä torni on halkaisijaltaan 25 metriä. Korkeutta sillä on noin 20 metriä ja seinät ovat jopa viiden metrin paksuiset.

Paksun Margareetan nimen alkuperä on mysteeri. Joidenkin teorioiden mukaan nimi tulee tornin suurista tykeistä, kun taas toiset väittävät, että tornissa olisi joskus työskennellyt samanniminen keittäjätär. Niin tai näin, torni on palvellut kaupunkia useissa tehtävissä. Sitä on käytetty ruutivarastona, asevarastona ja vankilana." (VisitTallinn 2018, https://www.visittallinn.ee/fin/matkailija/nae-koe/nahtavyydet/pid-174824/suuri-rantaportti-ja-paksu-margareeta).

3) Keskiaikaiset asuintalot

4) Raatihuoneentori ja Raatihuone

Raatihuoneentori on ollut vanhan kaupungin keskus viimeiset 800 vuotta. Olimme Tallinnassa jo seitsemältä aamulla, koska laivasta piti poistua siihen mennessä. Päivä oli vasta valkenemassa. Pääsiäisenä Tallinnassakin oli aamulla pakkasta, joten ei päästy lämpimälle etelänlomalle! Raatihuoneentorilla ei ollut juuri ketään siihen aikaan, mutta kun myöhemmin päivällä kävimme siellä uudestaan, niin aurinko jo paistoi ja ihmisiäkin oli lähtenyt liikkeelle.

5) Kauniit vanhan kaupungin kadut

6) Vanha kaupunki

En itse asiassa edes tiedä tarkalleen, mistä vanha kaupunki alkaa ja mihin loppuu, koska se ei luultavasti ole mikään tarkasti rajattu tietty alue, vaan epämääräisen kokoinen kokonaisuus kaupungissa. Kuitenkin vanhaan kaupunkiin pääsee "Lyhyttä tai Pitkää jalkaa pitkin" (Luhike jalg, Pikk jalg) ja me valitsimme mennessämme lyhyen jalan reitin ja pois tullessa pitkän jalan. En tarkalleen tiedä, mitä ne meinaavat, mutta näin luimme ennen lähtöä netistä ja asia huvitti meitä melko lailla. :D

7) Neitsyttorni

Neitsyttornin pihapiiri oli kaunis aamuauringossa ja sielläkään ei ollut siihen aikaan ruuhkaa, saimme tutustua kaupunkiin ihan rauhassa! Tämä on Tallinnan yksi tunnetuimmista keskiaikaisista puolustuslinnoituksista ja remontin jälkeen se on avattu museona. Me emme päässeet sisälle, koska olimme niin varhain liikenteessä, ettei kukaan järkevä ihminen ollut pääsiäisenä siihen aikaan töissä. :D

8) Kiek in de Kök

Tämä rakennus jäi käymättä sisältä, vaikka tiesimmekin, että sisäänpääsymaksulla sinne todennäköisesti pääsisi. Näin sanoo tästä rakennuksesta VisitTallinn:

Tornin omaperäinen nimi tarkoittaa sananmukaisesti 'kurkkaa keittiöön'. Torni oli niin korkea, että keskiajalla vartijat saattoivat nähdä sieltä suoraan talojen savupiippuihin ja sitä kautta ihmisten keittiöihin. Kiek in de Kök toimii kauttakulkuna kiehtoviin salakäytäviin (Bastionien tunnelit).

9) Aleksanteri Nevskin katedraali

Tässä kirkossa käytiin sisällä, koska nähtiin, että ihmisiä menee sisälle ja oletimme, että sinne pääsee ilmaiseksi. Ulkona oli kylmä, joten pieni lämmittelyhetki hienossa katedraalissa tuntui houkuttelevalta.
Sisältä en kuitenkaan ottanut kuvia, koska syy ihmisten sisään virtaukselle selvisi: siellä oli meneillään ortodoksinen jumalanpalvelus. Tyydyimme lämmittelemään itseämme ja seuraamaan oven suusta kirkonmeininkejä. Tuumimme, että emme ole ihan turhia kansalaisia, kun olemme pääsiäisenä kello 8 kirkossa. :D

10) Toompean linna, Kuvernöörin puutarha

En tuolloin tiennyt, mikä rakennus nämä oli. Itse asiassa se selvisi vasta nyt, kun perehdyin näihin Tallinnan nähtävyyksiin tätä postausta varten, koska kaikki nimet eivät ole enää tuoreessa muistissa.

11) Kohtuotsan näköalatasanne

Meitä näin suomalaisina nauratti viron kieli ja muun muassa tämä Kohtuotsa oli meistä todella hauska. Täältä näki kauas kaupungin ylle ja satamaan.

12) Patkulin näköalatasanne

Patkuli oli myöskin meistä hauska paikannimi, koska se kuulosti aivan joltakin meidän omalta jutulta. :D Kohtuotsan näköalatasanteella oli hieno "The times we had" -teksti, mutta ehkä maisemana Patkulin näköalatasanteen näkymät olivat vielä paremmat. Kuitenkin molemmat tasanteet aukeavat samalle puolelle kaupunkia, joten maisemassa ei ole suurta muutosta. Kuitenkin näkökulma muuttuu hieman tasanteelta toiselle siirryttäessä.

13) Vapaudenaukio

Vapaudenkirkko sijaitsi tällä aukiolla ja siellä oli myös jonkinlainen muistomerkki ilmeisesti Viron itsenäisyyssodasta tai vastaavasta.

14) Viru portti / Viru tornit

"Tämä kuvauksellisten tornien parivaljakko Viru-kadun päässä muodostaa sisäänkäynnin vanhaan kaupunkiin.

Tästä portista kulkiessa kuka tahansa voi kuvitella jättäneensä 2000-luvun taakseen ja joutuneensa aikamatkalle 1700-luvun puoliväliin.
Tornit ovat itse asiassa etuportti 1300-luvulla valmistuneesta rakennelmasta, joka oli paljon monimutkaisempi. Siihen kuului suuri nelikulmainen torni, joka sijaitsi Viru-katua eteenpäin siinä kohtaa, missä nyt on muuri.

Porttirakennelma purettiin lähes kokonaan 1880-luvulla, jotta liikenteelle saatiin tilaa, mutta kaksi porttitornia jätettiin ja ne ovat yhä Tallinnan tunnuksia." (VisitTallinn.)

Näkemisen arvoisia rakennelmia ja niiden kupeessa oli kukkatori, josta tuli mieleen paljon Amsterdamin kukkatorit.

15) Viru hotelli

Viru hotelli on hyvä kaupungin maamerkki, koska se näkyy satamaan saakka. Ehkä samalla yksi isoimmista hotelleista, mitä olen nähnyt.

16) Viru tori

17) Shoppailupaikat

Käytettiin aikaa myös Tallinnan kauppojen kiertämiseen. Tunnettu kauppakeskus oli Viru-keskus. Kuitenkin kaupungissa oli paljon muitakin kauppoja. New-Yorkersia ei ole esim. Oulussa, niin yleensä käyn siellä aina ulkomailla. Sain sieltä pussin pohjalle tällaisen etukupongin ja meitä suuresti huvitti tämä teksti. :D Itse asiassa meitä huvitti hyvinkin moni asia tällä reissulla johtuen tästä hauskasta kielestä, joka kuulostaa suomelta, mutta ei ole sinne päinkään. Kuitenkin voin melkein sanoa, että kuulin enemmän suomea kuin viroa, koska suomalaisia turisteja taitaa riittää paljon kaikkina vuodenaikoina.

18) Kaupunginmuuri

Kävimme aiemmin katsomassa kaupunginmuuria, mutta se aukesi vasta muistaakseni klo 11. Menimme ostamaan aamupalaa Tallinnan juna-asemalta, kun sieltä löytyi jonkinlainen kauppa. Tulimme muurille myöhemmin ja sisäänpääsy maksoi todella vähän, opiskelijalta jotain pari euroa. Se oli kannattava reissu, koska oli kiva päästä kävelemään muurille ja oli mahdollisuus kiivetä myös torniin.

19) Erikoiset taideteokset

20) Satama

21) Laivamatka takaisin ja laivan buffet

Laivan buffet oli itselleni ennennäkemätön kokemus ja itse asiassa tämä ruokailu maksoi enemmän kuin itse laivamatka, koska laivamatka maksoi noin 24 euroa per nuppi, vaikka meillä oli yöksi pieni huone ja ruokailu maksoi noin 26 euroa. :D Kuitenkin senkin kokemuksen arvoinen ja maidottomia vaihtoehtoja oli paljon.

Tässä oli Tallinna -postaus ja oikeastaan ei niin päälisin puolin, vaan melko perusteellisesti. Jos olisimme olleet yötä, niin olisimme ehtineet käydä kauempanakin ja perehtyä paremmin erilaisiin museoihin tai sisäänpääsymaksullisiin nähtävyyksiin, mutta olen silti tyytyväinen siihen, miten paljon ehdimme nähdä Tallinnaa niin lyhyessä ajassa. Urheilijat jaksavat kävellä ja vaikka minulla on taipumusta saada jalkavaiva reissussa (ja sain tuolloinkin, onnuin jalkaani kun siihen pisti kuin puukkoa olisi työntänyt kantapäästä), niin saimme silti käytyä kaikki paikat mitä halusimme ja ylimääräistäkin. Olimme perillä niin aikaisin aamulla, joten käytännössä meillä oli puoli vuorokautta aikaa nähdä Tallinna ja saada kokonaiskuva siitä. Myöskään syömiseen ei mennyt pahemmin aikaa, koska ostimme aamupalaa kaupasta melko myöhään monen tunnin kävelemisen jälkeen ja säästimme mahojamme laivan buffetille. Laivamatka meni paljolti syödessä. :D

Onko teillä kokemuksia Tallinnasta? Jakakaa niitä ihmeessä! Tai jos ei ole, niin mitä ajatuksia heräsi?

Kiitos lukemisesta! Mitä mieltä ylipäätään olette Visit-postauksista, saako näistä hyviä vinkkejä ja onko niitä mukava lukea? =)