keskiviikko 6. lokakuuta 2021

VISIT PORI

Heippa hei!

Nyt olisi aika palailla blogin pariin Visit Pori -postauksen merkeissä. Oltiin Porissa vain yksi yö, vanhassa Mäntyluodon hotellissa. Hotelli on tarjonnut palveluitaan jo yli 100 vuotta, vuodesta 1917. Hotelli on vain kesäasuttava, talvella hotelli ei ole toiminnassa. Aamupala sisältyi hintaan ja se oli oikein monipuolinen ja maittava. Muistan vieläkin elävästi valoisan, vanhan salin puulattioineen, johon aamiainen oli katettu ja miten lattia ehkä jossain kohtaa narahti askeleiden alla. Henkilökunta oli ystävällistä ja valo tulvi ikkunoista sisään. Oli niiin kesä!

Ihan ensimmäisenä saavuttuamme ja asetuttuamme taloksi yhden yön majoitukseemme, suuntasimme Yyteriin. Isot parkkipaikat olivat yhdeksän maissa illalla tyhjillään, mutta toista oli seuraavana päivänä! Kelit suosivat, oli oikein aurinkoista ja lämmintä eikä sateesta ollut tietoakaan. Hiekkarannoille käveltiin tällaisia leveitä pitkoksia pitkin. Mistä tahansa ei saanutkaan kulkea, koska hiekkadyynejä ei saanut särkeä, eikä niiden päällä kasvavaa heinää saa repiä, koska ne ovat elintärkeitä dyyneille. Näin luki eräässä varoituskyltissä. Toki aidat ovat varmasti myös esteitä, ettei hiekkaa lennä holtittomasti tuulisella säällä. Liittyneekö myös lumiseen aikaan vai onko lumen kasautumisella silloin niin väliä.

Rannalla on kyllä kokoa! Ei ihmekään, että se on suosittu rantakohde ja nähtävyyskin. Koirille on olemassa ihan oma ranta. Hiekkarantoja on jopa 6 kilometriä! Ranta on matala hyvin pitkälle ja vesi oli yllättävän viileää syvemmässä vedessä siihen nähden, että oli helle. Virkisti mukavasti!

Nämä kuvat on otettu seuraavana päivänä, kun kävimme vielä uimassa Yyterissä ennen kuin suuntasimme Porin keskustaan. Ihmisiä oli keskellä päivää ihan eri lailla ja parkkipaikan löytäminen valtavalta parkkipaikalta tuntuikin mahdottomuudelta. Ranta on kuitenkin niin valtava, että siellä ei ollut kuitenkaan kovin hankalaa löytää omaa spottia ilman, että tarvitsi olla ihan vierivieressä. Hiekka oli kuumaa ja poltteli jalkapohjia, kun käveltiin ilman kenkiä hiekalla. Tuntui, ettei olisi malttanut lähteä keskustaan ollenkaan. Viihdyttiin ja tykättiin, ehkä täytyy tulla siis toistekin! Yyteri sijaitsee sivummalla keskustasta, noin 20 km päässä.

Illalla lähdettyämme uimasta Yyteristä, olimme aikeissa mennä esim. pizzalle parkkipaikan vieressä sijaitsevaan paikkaan, koska katsoin netistä, että se olisi auki kymmeneen. Se oli kuitenkin mennyt kiinni jo yhdeksältä ja olimme menossa sinne noin varttia yli yhdeksän. Kävimme jo tullessa etsimässä kauppaa alueelta ja kävimme sisälläkin Kaanaan pienenpienessä K-Market Juhanassa. Se oli niin pieni ja NIIN täynnä porukkaa, että jono oli oikeastaan koko kaupan ympäri ulko-ovelta kassalle saakka. Uusien ihmisten tullessa sisään sai poukkoilla ihmisten välistä "anteeksi että olen olemassa" -asenteella, kun hyllyvälitkin olivat niin ahtaita, että ei meinannut mahtua edes ohittamaan muita asiakkaita ilman, että olkapäät osuivat toisiinsa. Emme laittaneet edes maskia, kun ajattelimme, että käydään vain nopsaan katsomassa kaupan valikoima ja lähdetään sitten uimaan. Ahdistuin kaupasta niin paljon, että sanoin sieltä poistuttuamme, että: "Ei mennä tuonne ENÄÄ IKINÄ!" Noh, ruokapaikkojen sulkeuduttua täytyi kuitenkin nöyrtyä ja mennä ostamaan K-marketista paninit, jotka syötiin kylminä. :D

Silloin kaupassa ei ollut enää niin paljon ruuhkaa, mutta yllättävän paljon siihen nähden, että se oli jo sulkeutumassa eikä kaupan valikoima ollut kovin huikea. Kaanaan K-Market Juhana kuitenkin pelasti meidät nälkäkuolemalta tuona iltana. En voi suositella, ennemminkin ahdistuin noin pienestä lähikaupasta tällaisena aikana tuollaisessa ihmispaljoudessa, mutta hätätilanteessa mikäpä jottei! En olisi kuitenkaan uskonut, että noin pieni kauppa olisikin ollut potentiaalisin paikka levittää koronaa. :D

KALLON MAJAKKA

Hotellin respassa henkilökunta antoi hyviä suosituksia, missä kannattaa käydä. Erityisesti siellä päin, missä hotelli sijaitsi. Uniluoto sijaitsi hyvin lähellä Mäntyluotoa ja siellä oli kivoja asuintaloja, ehkä myös kesäasuntoja. Kallon majakka sijaitsi vain 1,7 km päässä Mäntyluodon hotellista. Merivartioasema sijaitsi samassa paikassa. Respassa suositeltiin menemään auringonlaskun aikaan Kalloon, koska se on suosittu paikka auringonlaskun katselijoille ja kuvaajille. Niinpä me mentiin ja olihan se aivan ihana paikka! Aaltojen silottamat kalliot näyttivät melkein pehmeiltä ilta-auringon valossa. Tuo oli ehkä ainoa hetki koko reissulla, kun tarvittiin pitkähihaista ja -lahkeista vaatetta. Yyterissä uimisen jälkeen oli sopivan viileä olo ja auringon laskettua keli mukavasti viileni hieman.

Otettiin mukaan iltapalaa ja syötiin kalliolla auringonlaskua katsellessa. Oli kyllä niin mahtava hetki olla juuri tuossa paikassa tuohon aikaan!

Auringon laskettua käytiin vielä kävelemässä aallonmurtajalla, mutta pienet ötökät meinasivat olla häiriöksi. Sitten mentiin Mäntyluodon hotellille, jonka ovi oli laitettu jo lukkoon. Ilta-aikaan piti mennä omalla avaimella sisään. Ulko-ovi näytti suljettunakin niin kotoisalta. Tosi symppis paikka, suosittelen! Ainut huono asia oli se, että hotellin vierestä meni teollisuusalueen junarata ja siitä kulki yölläkin junia, jotka pitivät korvia riipivää kirskuntaa. Varsinkin, kun ikkunaa oli pakko pitää auki. Hyvä puoli oli se, että oli ihan oikea avattava ikkuna, jonka sai auki hellekelillä. Se ei ollut itsestäänselvyys ja tulee ilmi myöhemmissä postauksissa (spoiler alert: meinattiin sulaa hotellihuoneeseen Turussa).

Sitten tämä ihana sympaattinen Reposaari! Voit bongata Reposaaren ylläolevasta snäppikartasta. Tämä kartta saa muutenkin toimia havainnollistamisen apuna.

"Reposaari on puutalojen idyllinen saari, joka esittäytyy kiehtovana kaupunkina minikoossa. Noin tuhannen asukkaan merihenkinen puutalokaupunginosa tunnetaan myös lempinimellä Räpsöö. Saarella on pituutta noin kolme kilometriä ja leveyttä puoli kilometriä. Se tarjoaa uljaita merinäkymiä ja monia kiinnostavia yksityiskohtia." (Visit Pori).

Reposaari olikin kuin oma kaupunkinsa kaupungin sisällä. Siellä oli monia omia palveluita ja se sijaitsekin vähän erillään kaikesta - saaressa, kuten nimikin kertoo. Oli kiva, että käytiin Reposaaressa, vaikka se olikin ihan eri suunnassa kuin Porin keskusta, jonne olimme iltapäivällä suuntaamassa. Täälläkin olisi tehnyt mieli viettää aikaa paljon pidempäänkin, olla vaikka ihan oma yö, jotta alueeseen ehtisi tutustua paremmin.

Reposaaren päässä oli ravintola, jonka pihassa käytiin. Reposaaren kauimmaisin kolkka tuli hyvin lähelle Uniluotoa ja Mäntyluotoa, jossa majoituttiin. Sinne ei ole siltaa, vaan autolla on kierrettävä pidempi reitti (näkyy kartassa). Tuulimyllyjä länsirannikolla näki paljon.

Reposaaressa oli linnakepuisto, jossa käytiin toki kävelemässä. Näköalatornikin löytyi, mutta en uskaltanut kiivetä ylös asti.

Satamissa vierailtiin myös melko ahkerasti. Tässä oli Reposaaren vierasvenesatama. Janne ihasteli veneitä ja potee venekuumetta.

PORIN KESKUSTA

Reposaaresta, Mäntyluodosta ja Yyteristä oli lopulta aika suunnata Porin keskustaan. Sieltä etsittiin auton parkkeeraamisen jälkeen ruokapaikkaa. Päädyimme onneksi yllättävän vähäisen jahkailun päätteeksi Borg Kitchen & Bar -nimiseen ravintolaan, jossa oli lounas. Se ei ollut kuitenkaan perinteinen seisova pöytä -buffet, vaan heidän lounasvaihtoehdoistaan piti valita itselleen mieleinen annos, jonka he valmistivat sitten. Salaattibuffet oli kyllä, josta sai itse kerätä. Oikeastaan kaikissa ruokapaikoissa syötiin ulkona, jos se vaan oli mahdollista. Kelit olivat hyvät, joten miksipä ei! Ja myös koronaa ajatellen turvallisempaa/mukavampaa syödä ulkona.

Ylempänä kuva Porin torista ja kirkosta. Isoja ja massiivisia kirkkoja kyllä riitti!

Tämä oli minun mielestä Porin "Lontoo-paikka", koska tässä oli jotain samaa kuin Lontoossa Thames-joen varrella. Kuvassa oikealla sijaitsisi Big Ben (ylempänä oleva kirkko sijaitsi kutakuinkin vastaavassa kohdassa), vasemmalla olisi London Eye. Tuosta sillasta ja rannasta tuli sellainen viba!

Alla itse kuvaamani kuvat Lontoosta. Todellisuudessa ei näitä voi verrata yhtään, mutta itselle tuli vaan heti sellainen olo, että tällaisessa paikassa olen ollut Lontoossa! :D Hassua.

Noh, onhan siinä vähän eroa... Mutta jotain samaakin! Vai mitä olette mieltä?

Anyway, nyt takaisin Poriin! Alla on kuva Porin puuvillatehtaasta, joka ei ole enää toiminnassa.

KIRJURINLUOTO

Taavi-siltaa pitkin pääsee kävelemään Kirjurinluotoon, jossa järjestetään normaalina aikana Pori Jazz. Se oli iso Porin keskuspuisto, josta vain murto-osan kävimme kiertämässä. Siellä oli myös eläimiä. Me näimme vain kanoja, mutta siellä on myös vuohia, lampaita ja alpakoita. Puistossa on kaikenlaisia palveluita. Me kävimme pehmiksillä puistokahvilassa.

Oulussa tuollainen cityjuna nähtävyyksien kiertelyyn on nimeltään Potnapekka. Ihan sympaattinen idea tuokin. Olisi mukava hypätä vaikka kyytiin, jos olisi ollut enemmän aikaa.

Tämä on Raatihuoneenpuisto. Mietittiinkin moneen kertaan, mitä nämä Raatihuoneet oikein ovat ja niitä sijaitsee joka kaupungissa. Ehkä mietit samaa, siispä Wikipedia kertoo näin:

"Raatihuone on kaupungin hallinto- ja edustuskäyttöön tarkoitettu rakennus, joka tavallisesti sijaitsee keskeisen torin vieressä. Sillä on ollut tärkeä osuus edustavan kaupunkikuvan luomisessa, ja sen keskeistä asemaa voitiin vielä tehostaa tornilla, jossa oli kello. Raatihuoneen tärkein tila oli suuri sali, jossa järjestettiin istunnot ja pidettiin juhlia. Alun perin raatihuoneita rakennettiin raadin toimipaikoiksi. Raati oli kaupungin raastuvanoikeuden ja maistraatin jäsenistä aiemmin käytetty yhteisnimitys, johon ei sisältynyt puheenjohtajana toiminut pormestari. Nykyisin kaupunkien uusia hallinto- ja edustusrakennuksia nimitetään kaupungintaloiksi ja raatien tehtävät hoidetaan erilaisissa virastotaloissa. Raatihuoneisiin on saattanut jäädä vain edustustiloja tai oikeuden käytöstä huolehtivat laitokset."

Tämän rakennuksen vieressä meillä oli auto parkissa. En enää muista mikä rakennus tämä oli, mutta näyttävä joka tapauksessa.

Pori oli oikein ihana paikka! Keskustakin oli kiva, mutta oltiin todella tyytyväisiä, että ei kuitenkaan päädytty olemaan yötä siellä, vaan sivummalla lähempänä luontoa. Mäntyluoto, Uniluoto, Kallo, Yyteri, Reposaari, Herrainpäivät. Kaikki nämä alueet olivat ihania, vaikka hieman teollisuusalue viekin viehättävyyttä. Jos olisimme päätyneet vain vierailemaan nopeasti Yyterissä, olisimme jääneet paljosta paitsi! Onneksi päädyimme Mäntyluodon hotelliin ja onneksi hotellin respassa annettiin hyviä vinkkejä, missä kannattaa käydä. Keskusta on aina keskusta, vaikka se kuinka kiva olisikin. Tykättiin kyllä kovasti Porin vierailusta ja voin suositella! Sinne olisi kiva palata joskus uudelleenkin ja viipyä kauemmin.

Tässä oli meidän visiitti Porissa! =) Seuraavassa postauksessa vähän lyhkäisemmin Rauma, jossa ohi ajaessa pistäydyttiin ja ehdottomasti kannatti!