lauantai 9. lokakuuta 2021

VISIT RAUMA

Heissan!

Ensi alkuun ilmoitusluontoinen asia, koska oletan, että kaikki blogiin eksyneet lukijat jaksavat lukea vielä ensimmäisen lauseen. :D Asia koskee tunnisteita eli noita hashtageja, jotka löytyy blogin etusivun oikeasta alalaidasta, joilla voi hakea täsmällisesti tietyn aihealueen postauksia. Aiemmin kaikki matkakohteista kirjoittamani #visit postaukset löytyivät tuon tunnisteen alta. Kuitenkin nyt kirjoittaessani näitä kotimaankohteiden visit-postauksia päätin, että selvennyksen vuoksi jaan postaukset #visitkotimaa ja #visitulkomaat -tunnisteisiin. Kaikki löytyvät silti edelleen myös #visit -tunnisteen alta. Ajattelin jatkoa ja uusia lukijoita (tai miksei vanhojakin, jotka haluavat ehkä etsiä tietoa jostakin tietystä kohteesta) helpottaakseni tehdä tällaisen jaon. Koin tämän jopa ihan työlääksi hommaksi, koska visit-postauksia olikin aika paljon! Eli toisin sanoen olen käynyt aika monessa paikassa!

Mutta tämän ilmoitusasian jälkeen palatkaamme itse postauksen aiheeseen.

Edellisessä postauksessa lupailin, että seuraavaksi tulee postaus Raumasta. Kävimme ohikulkumatkalla Porista Turkuun mennessä vierailemassa Vanhalla Raumalla, joka oli itselleni must see -kohde. Ennen Raumaa piti käydä poikkeamassa Jannen must see -kohteessa Eurajoella Olkiluodon ydinvoimalalla. Noh, sinne piti ajella jonkin verran ylimääräistä ihan väärään suuntaan päätieltä ja eihän siitä porteilta tietenkään hirveästi päässyt näkemään. Oli siellä olemassa vierailukeskus, mutta se oli suljettu ilmeisesti koronapandemiasta johtuen. Kävimme siis pyörähtämässä porteilla ympäri ja jatkoimme matkaa. Itse olin ehkä hieman tätä mutkantekoa vastaan, mutta tulipahan käytyä. :D

Jätettiin auto parkkialueelle aivan Vanhan Rauman kupeeseen. Lähdettiin summassa sompailemaan, mistä päin Vanhalle Raumalle pääsee. Noh, olimmekin lähempänä kuin osasimme odottaakaan. Ihastuin heti ensisilmäyksellä tähän paikkaan! Oli niin kaunis ilta-aurinko ja todella lämmin. Tuntui, että olisimme hypänneet saman tien johonkin eri aikakauteen. Vain uudet, nykyaikaiset autot sotkivat illuusiota.

Pyhän Ristin kirkko sijaitsi Vanhan Rauman keskustassa. Kaikki kirkot tällä reissulla olivat kyllä todella hienoja. Täällä emme käyneet sisällä asti.

Tässä on Raatihuone. Raatihuoneiden tarkoituksesta kirjoitinkin edellisessä Porin postauksessa. Joka kaupungissa tuntui olevan Raatihuoneet ja ne olivat hyvin keskeisiä rakennuksia hyvin keskeisellä paikalla.

Koko Vanha Rauma oli täynnä ihanan sympaattisia ravintoloita, kahviloita, pieniä kauppoja ja myymälöitä. Harmillisesti monet niistä olivat jo menneet kiinni, koska olimme Raumalla vasta myöhään iltapäivällä, noin 17 aikaan. Siksipä olisi kiva vierailla Raumallakin joskus ihan ajan kanssa pidempään kuin nyt ohikulkumatkan verran.

Kuitenkin yksi kivan oloinen kahvila oli auki kuuteen saakka, joten päästiin jossakin käymään. Juurikaan muita asiakkaita ei ollut (paitsi tuo mies, joka on jäänyt kuvan taustalle). Saatiin lähes privaattipalvelua. Mentiin tuohon paikkaan lähinnä vohveleiden takia, mutta heillä oli mennyt keittiö kiinni tuntia ennen sulkemisaikaa. Siispä oli tyytyminen vitriinissä oleviin valmiisiin tarjoiltaviin. Otettiin kahvilan omaa jääteetä ja suolaista piirakkaa. Minä kuitenkin halusin maistaa heidän omia suklaitaan, ja taidettiin syödä tuo pieni suklaanökäre puoliksi. :D

"Vanha Rauma on Raumalla sijaitseva vanha puutalokaupunginosa. Se on Pohjoismaiden laajin, yhtenäisin ja parhaiten säilynyt vanha puukaupunkialue, jonka asemakaava on periytynyt jo keskiajalta. Se valittiin UNESCO:n maailmanperintöluetteloon vuonna 1991. Se on myös yksi valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä. Viimeisin kaupunkipalo Raumalla oli vuonna 1682, kun taas useimmat puukaupungit ovat palaneet vielä 1800-luvulla. Siksi Rauman vanhat rakennukset ja epäsäännöllinen asemakaava ovat säilyneet, eikä alueelle ole laadittu modernia ruutukaavaa. Kadut ovat edelleen samoilla paikoilla, joissa ne kulkivat jo 1400-1500-luvuilla. Ainoastaan vuoden 1682 palon jälkeen joitakin katuja oikaistiin ja levennettiin."

(Vanha Rauma Wikipedia).

Tuntui, ettei tästä paikasta voi saada tarpeekseen, mutta oli sieltä kuitenkin pakko lähteä. Oli niin ihana ja sympaattinen paikka, että olin ihan onneni kukkuloilla vielä pitkään ja oikeastaan edelleenkin. Olin niin onnellinen, että sain vierailla Vanhalla Raumalla tällaisena päivänä. Sää oli niin upea.

Janne halusi vielä ajella Rauman nykyaikaisemmassa keskustassa nähdäkseen, millainen se on. Kuitenkaan emme sitä missään vaiheessa voineet sanoa löytävämme. Tulimme johtopäätökseen, että sitä ei ole. :D Kuulin myös jälkikäteen, että Raumalla ei oikeastaan ole selkeää keskustaa. Hotelleja on siellä täällä ja kaupunki on rakentunut alueelle vähän sekalaisesti. Oikeastaan Vanha Rauma oli eniten keskustan tuntuinen.

Näihin kuviin ja tunnelmiin on hyvä lopetella Rauma-postaus. Vierailua voin suositella lämpimästi, erityisesti kesällä. Käytiin vielä satamassa, koska kierrettiin melko ahkerasti kaikkien paikkojen satama-alueet. Melkein käy kateeksi, kun Oulussa satama-alueet ovat niin huonosti rakennettuja, eikä samanlaista satamaa oikeastaan olekaan, vaikka merenrantakaupungissa se olisi oikein hyvä idea ja mahdollinenkin. Hienoja veneitä oli satamissa paljon, joita näkee Oulussa paljon vähemmän. Selvästi lähempänä saaristoa veneilykin on ihan eri mittakaavassa.

Raumasta jäi pitkälti mieleen kolme asiaa: puutalot, valo ja lämpö. Näihin havaintoihin ja mielikuviin vaikutti pitkälti aivan mahtava sää, mutta se ei sinällään haittaa yhtään. Koko reissu oli yhtä lämpöä ja aurinkoa ja nyt ankeana syksynä sitä voi muistella lämmöllä ja haikeudella. Siltikin, vaikka muutaman kerran kyllä valitin tukehtuvani kuumuuteen, saavani lämpöhalvauksen, nestehukan ja pyörtyväni sekä hikoavani kaikki vaatteet märiksi vain olemalla paikallani. Mutta silti.

Olin niin onnellinen Rauman vierailusta, että kehuin sitä vielä autossakin. Janne kysyi, että pitäisikö meidän muuttaa Raumalle, kun niin siihen tykästyin. Totesin, että ei sentään, mutta aivan varmasti mennään vielä joskus uudelleen ja ollaan pidempään. Ehkä meidän siis täytyy joskus mennä pelkästään Poriin ja Raumalle viettämään lomaa. Molemmissa olisin mieluusti viettänyt pidempäänkin aikaa. Raumalta Naantaliin on vajaa 90 km, joten jos aika jostain syystä kävisi pitkäksi, niin ei olisi pitkä matka suunnata auton keula kohti Naantalia, joka sekin oli tosi ihana kesäkaupunki. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Seuraavassa postauksessa kerron Turusta. Siellä oltiin 3 yötä, mutta Turun keskustassa ei ehditty kovin hirveästi pyöriä, koska muille päiville oli muita suunnitelmia. Niihin tosiaan palataan seuraavissa postauksissa.