perjantai 5. marraskuuta 2021

VISIT TURKU

Moikka!

Nyt on vuorossa Visit Turku -postaus. Mietin, miten olisi järkevin jäsennellä nämä postaukset, koska loppujen lopuksi vierailumme Turussa oli hyvin pintapuolinen ja nopea, vaikka oltiinkin kolme yötä Turussa. :D Johtuen siitä, että saavuimme tulopäivänämme myöhään illalla Ruissalon kylpylähotelliin. Seuraavana päivänä kävimme Naantalissa ja Turun linnassa. Toisena päivänä kävimme ajamassa Saariston Rengastien ja siihen saimme kulumaan aikaa kellon ympäri. Lähtöpäivänä kävimme nopeasti pyörähtämässä Turun keskustassa, eikä meillä ollut aikaa kiertää moniakaan Turun nähtävyyksiä, joita etukäteen suunniteltiin. Ehdittiin lähinnä nähdä ydinkeskustan kauppakatu, tori ja Aurajoen ranta, jossa sijaitsee myös Tuomiokirkko. Ehkä siinä oli kuitenkin tärkeimmät! Vaikka meillä ei ollut yhtä tiettyä Turku-päivää, niin koostin postauksen niin kuin olisi ollut. Ajattelin, että on lukijalle selvempää, kun kaikki Turkuun liittyvät paikat ovat saman postauksen sisällä.

Yövyimme tosiaan Ruissalon kylpylähotellissa Turun Ruissalossa. Mietittiin, otetaanko hotelli keskustasta vai Ruissalosta, mutta päädyttiin lopulta samaan ratkaisuun kuin Porissakin. Eli otettiin majoitus kauempaa keskustasta, jotta voidaan tutustua paremmin niihin alueisiin, joihin tutustumiseen jäisi muuten vähemmän aikaa. Ruissaloon menevä autotie mutkitteli metsän siimeksessä ja peltojakin oli matkan varrella. Kesä oli parhaimmillaan ja kaikki oli kauniin vihreää. Olimme heti tyytyväisiä, että majoituksemme oli niin lähellä luontoa.

Varasimme huoneen merinäköalalla ja maisemat olivat hulppeat heti, kun tulimme huoneeseen. Ikkunasta näki myös hotellin terassille. Ainoa asia, joka kuvasta ei välity, on KUUMUUS. Aivan paahtava kuumuus!! Hotellihuone oli kuin sauna, oikeasti. Voin melkein väittää, etten ole koskaan nukkunut missään niin kuumassa paikassa öitäni kuin tuolla. Jotenkin toivoimme ja oletimme, että hotellissa olisi ilmastointi, mutta ei ollut. Huoneessa täytyi olla vähintään +30, koska olen nukkunut usein kesällä +28 lämpöisessä huoneessa ja sen kanssa on vielä pärjännyt, mutta tuo oli jotain aivan järkyttävää. Tornituuletin siellä oli sentään. Ensimmäisenä yönä emme pitäneet sitä päällä ja emme saaneet nukuttua kovinkaan paljon. Keskellä yötä piti mennä kylmään suihkuun viilentymään.

Seuraavana kahtena yönä pidimme sen pyörimässä koko yön, vaikka se ääntä pitääkin. Ikkuna oli niin auki kuin se oli mahdollista avata (eli ei kovinkaan suurelle saanut). Tuulettimen iltavirtauksissa nukkuminen oli edes hieman siedettävämpää, mutta hotellin mukavuudet jäivät oikeastaan saavuttamatta kuumuuden vuoksi. Paras hetki oli, kun aamulla pääsi aamupalalle ilmastoituun ruokasaliin, jossa tuli melkein kylmä ruokailun aikana. Tuntui, että aivot kerta kaikkiaan sulavat eikä huoneessa tehnyt mieli oleskella yhtään ylimääräistä. Kaikilla tilanne oli sama ja en tiedä, olisiko pitänyt vaatia alennusta hinnasta. Respassa olivat pahoillaan, kun kävimme asiasta mainitsemassa.

Tuo hotellin terassi oli yhtenä iltana oikein mukava, kun suunniteltiin Saariston rengastien kiertämistä ja katseltiin lautta-aikatauluja, johon piti oma lähtöaikataulu hotellilta suhteuttaa. Aivotkin toimi vähän paremmin, kun oltiin mukavan viileässä, mutta kuitenkin lämpimässä kesäillassa ulkona.

Nämä aamutakit ovat ihan vitsi tuolla +30 asteisessa huoneessa ja meinattiin saada lämpöhalvaus jo kuvien ottamisen aikana. Meillä oli nuo päällä siksi, että oltiin menossa hotellin rantaan uimaan (=viilentymään), mutta ei viitsi ihan uima-asut päällä hipsiä menemään pitkin hotellin käytäviä ja aulan läpi. :D

Käytiin kyllä lähtöaamuna kylpylässä heti yhdeksän jälkeen aamulla, mutta oltiin lähdössä pois jo vartin päästä. Kylpylä oli tosi pieni ja siellä oli vain 2-3 eri allasta. Noin helteisessä säässä ei edes tehnyt mieli mennä kylpylään, mutta koska se kuului hintaan, niin käytiin nopeasti pyörähtämässä. Saunaan ei ensisijaisesti tehnyt mieli, mutta pari minuuttia kävin sielläkin istumassa. :D

Hotellilla oli onneksi oma ranta, jossa pääsi uimaan laiturilta käsin. Vesi näytti tosi vihertävältä ja olin epäileväinen sen puhtaudesta, mutta missään ei ollut varoitusta sinilevästä tai vastaavasta. Todettiin myöhemmin, että Lounais-Suomessa merivesi oli melko likaista, myös saaristossa. Se oli pääosin sinertävää perusväriltään. Hotellin kupeessa oli myös pienehkö satama-alue.

Oikeastaan emme uineet hotellin rannassa kovinkaan monesti, koska lahden pohjukassa vesi oli tosi lämmintä eikä oikeastaan viilentänyt, sen lisäksi se näytti likaiselta. Käytiin muina aamuina uimassa Ruissalon uimarannalla, jossa merivesi tuntui suorastaan kylmältä. Siinä vesi pääsi varmasti sekoittumaan paljon enemmän, kun paattejakin kulki ohitse. Pukukopit olivat outoja, koska niissä oli ikkuna! Meille ei kummallekaan auennut, mikä logiikka siinä on ollut, koska me ainakin peitimme sen pyyhkeellä pukeutumisen ajaksi. :D

Turun linna oli alun perin kyllä mukana must see -listalla, mutta ensisijaisesti vain ulkoa päin ja huomasimme, että sisäpihalle pääsee ihan ilmaiseksikin. Kuitenkin siinä tovin verran kierreltiin ja jäätiin pohtimaan, mennäänkö käymään sisällä asti. Todettiin, että mennään vaan. Aikuiselta hinta oli 12€.

Tähän sisäpihalle pääsi ilmaiseksi ja edessä näkyvästä aukosta pääsee ulos/sisään. Linnan pääsee ilmaiseksi kulkemaan "läpi", mutta sisälle maksullisille alueille ei pääse.

Olen käynyt muissakin linnoissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja kaikissa on tosi paljon samaa. Kolkkous on omalla tavallaan kaunista. Linna oli melko miellyttävä paikka helteellä, vaikka kyllä sielläkin tuli lämmin. Kuitenkin kiven sisällä oli viileämpää.

Täällä järjestetään nykypäivänäkin esimerkiksi häitä. Turun Linna oli kiva nähtävyys, mutta lopussa minulla alkoi mennä motivaatio, koska minulla sattui muistaakseni jostakin syystä varpaaseen kävellessä ja aloin olla jo väsynyt päivän rasituksista. Vatsakin alkoi kurnia, joten linnan loppupätkästä en jaksanut enää niinkään keskittyä. Loppujen lopuksi näissä linnoissa on aina paljon katseltavaa ja luettavaa infotauluissa. Niihin saa kulumaan tunteja aikaa, jos oikein tosissaan jää lueskelemaan kaikkea. Itse lukeudun perusteellisen ja sairaannopean kiertelijän välimaastoon. Jään lukemaan joitain mielenkiintoisen oloisia juttuja, mutta mielenkiintoni ja keskittymiseni ei riitä kaikkeen. Se on ihan ok!

Turun keskustavierailu ajoittui lähtöpäivään. Sitä ennen kävimme Jannen serkun luona kylässä. Sitten ajoimme auton parkkihalliin ja tulimme sieltä ulos suoraan kauppatorin kohdalla. Kävelykadulla oli vilskettä ja TODELLA paljon feissareita eli kaikenlaisia myyjiä ja lahjoituksen kerääjiä. Minulla alkoi mennä heti alussa niihin hermo, koska niitä tuntui pursuvan ovista ja ikkunoista. Yhden kanssa Janne jäi juttelemaan ja minulla kiehui sisäisesti, koska aikaa oli rajallisesti käytettävissä ja oli vielä pitkä matka ajaa Turusta Pihtiputaalle tämän päivän aikana. Kun pääsimme eroon yhdestä, kohta tuli toinen. Jossain vaiheessa samat feissarit tulivat vastaan uudelleen. He ehkä jo tunnistivat ihmiset, keille olivat yrittäneet kaupata jotain jo aiemmin. Mekin yritettiin heitä vältellä, minä varsin aktiivisesti ja Janne vähemmän aktiivisesti. Ne latistivat ainakin omaa tunnelmaa todella paljon, koska suomalainen ihminen haluaisi lähtökohtaisesti olla rauhassa omassa kuplassaan, eikä tulla tuntemattomien ihmisten jututettavaksi. :DD

Turku on historiansa aikana tainnut palaa niin monta kertaa, että siellä ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan historiallisen vanhoja puutaloja, vaikka sen pitkän historian vuoksi niin olisi voinut kuvitella. Tosi monessa paikkaa länsirannikolla oli vanhoja puutaloalueita, mutta Turusta tuli vähän "nykyaikaisempi" vaikutelma. Auranjoen läheisyys taitaa olla kaupungissa olennaista, mutta Aurajoki taas itsessään on aivan kamala. Vesi on niin likaista, että ihan tekee pahaa katsoa sitä. Kuulin myös, että joskus se saattaa jopa haista. Nyt se ei pahemmin haissut, onneksi.

Saatiin Jannen serkulta suosituksia hyviin ruokapaikkoihin, mutta tosi monet niistä olivat todella täynnä. Ei ollut kauheasti aikaa jonottaa ruokaa, kun oltiin pikavisiitillä Turun keskustassa. Ja koronan vuoksi en ollut kovin innokas ahtamaan täpötäysille terasseille. Jatkoimme nähtävyyskiertelyä Aurajoen rannassa ja sivuutimme monta suositeltua ruokapaikkaa.

'

Tässä kuvassa erottuu erityisen hyvin Aurajoen likainen väri. Hyhhyh! :D Ei houkuttele liikkumaan vesille.

Tuomiokirkon edessä oli paljon kaikenlaista (jopa kyseenalaista) toimintaa ottaen huomioon, että ollaan kirkon etupihalla. Kaikenlaisia kojuja, myyjiä, kaupittelijoita, musiikkitapahtumaa, jne. Ihmeteltiin, että onpa erikoista, että tämä on tällainen kokoontumispaikka. Kirkko itsessään oli kyllä uljas ja upea.

Sitten oli jo aika siirtyä syömään ja alkoi jahkailu, mihin mentäisiin. Usea suositeltu paikka oli tosiaan niin täynnä, että ei huvittanut mennä sinne jonon jatkoksi. Jannea kiinnosti laivaravintolat ja lopulta päädyttiin menemään The Boat -ravintolaan. Ravintola oli tehty laivan sisälle ja tällaisia oli useampiakin joen varressa. Syötiin täällä(kin) terassilla, joka oli lähes tyhjillään muutamaa muuta asiakasta vaille. Aurinko paistoi ja pizzakin maistui.

Vielä laivaravintolan pizzojen jälkeen vyöryttiin Aurajoen rantaa pitkin (väärään suuntaan), koska oltiin menossa aiemmin kävellessä bongaamaamme vohvelikahvilaan jälkiruuille. Lopulta rannassa sijaitseva kioskityyppinen vohvelikahvila löytyikin ja tilattiin vohvelijätskit. Minulla oli kinuski ja Jannella mansikkakastike. Olivathan ne vaan hyvät, mutta tämän suorituksen jälkeen vasta saikin vyöryä kohti kauppatoria ja parkkihallissa odottelevaa autoa. Oli aika lähteä kotimatkalle, mutta ajettiin Turusta Pihtiputaalle perjantaina ja vasta sunnuntaina Ouluun.

Mutta ennen kuin lyödään reissu purkkiin, niin Naantali ja Saariston Rengastie ovat vielä jäljellä omina postauksinaan. Ihan mukavaa näin pimeänä aikana marraskuussa muistella kesän reissuja ja katsella kesäisen lämpimiä kuvia! Lämmittää mukavasti mieltä. =)

Mitäs olette tykänneet visit-postauksista? Kommentoi ihmeessä!