tiistai 16. lokakuuta 2018

Lentojen ostaminen, vakuutusten hoitaminen yms.

Hei pitkästä aikaa!

Palailen taas sorvin ääreen kirjoittelemaan, mitä asioita vaihdon suhteen on tullut viime aikoina hoidettua. Ensinnäkin, olen saanut aikaiseksi ostaa lennot! Sinne meni elokuun palkka ja vähän muitakin kesäajan tuloja, mutta hyvään tarkoitukseen ja apurahat ovat tulossa lähempänä lähtöajankohtaa.

Lentoja tuli katseltua monista eri lähteistä ja olin jo kallistunut tuttuun ja turvalliseen Finnairiin (vaikkakin eniten olen matkustanut Norwegianilla ja kerran edestakaisesti Lufthansalla), koska Finnairin liikennöimällä reitillä oli kohtuulliset matkustus- ja odotusajat sekä lentoreitti oli järkevä. Kuitenkin huomasin silloiseksi kauhukseni, että Finnairin lennot olivat ilmeisesti myyty loppuun kyseiselle ajankohdalle heti uuden vuoden jälkeen ja suunnitelmani jäi ajatuksen tasolle.

Olin jo aiemmin katsellut lentoja mm. Ebookersin, Momondon, Travellinkin yms. sivustojen kautta, mutta siellä tuntui olevan paljon myös ns. huonoja vaihtoehtoja, eli lennot olivat kohtuuttoman pitkiä, reitti oli epälooginen tai koneiden vaihtoajat olivat järjettömän pitkiä. Matkustusaika saattoi monissa lennoissa venyä vuorokauteen, vaikka ei se ns. järkevälläkään lennolla kauaksi vuorokaudesta jää. Kuitenkin jokin kohtuus tässäkin asiassa.

Lopulta useita vaihtoehtoja tarkasteltuani päädyin Ebookersista löytämääni lentoon, joka oli vaihtoehdoista järkevin sekä lisäksi halvin. Se on Air Francen lento, mutta reitille mahtuu eri lentoyhtiöiden liikennöimiä lentoja. Myöhemmin samalla viikolla varasin Kanadan sisäisen jatkolennon Reginaan sekä lentokenttähotellin Torontosta, koska inhimillisiä suoria jatkolentoja ei ollut saatavilla samalle päivää, kun ns. pitkä lentoni on Torontossa. Ei nimittäin enää siinä vaiheessa huvita odottaa lentokentällä kuutta tuntia, vaihtaa konetta 3,5h lennolla, jonka pääsee suoraankin ja olla perillä keskellä yötä paikallista aikaa - puhumattakaan siitä, mikä minun elimistöni sisäinen kello on sillä hetkellä. Tällä tavalla olen kohteessa perjantaina aamupäivällä, jolloin on ns. virka-aika eli ihmiset ovat siihen aikaan töissä muutenkin ja pääsen huomattavasti vähemmällä henkisen ja fyysisen kärsimyksen määrällä, kun voi käydä levähtämässä hotellilla puoli vuorokautta. 







Matkustukseni Oulusta Reginaan pitäisi edetä näillä aikatauluilla:

MENO
To 3.1.2019

OULU-HELSINKI 8.45-9.45 kesto 1h (Finnair)

Välilasku 1h

HELSINKI-AMSTERDAM 10.45-12.15 kesto 2h 30min (KLM Royal Dutch Airlines)

Välilasku 1h 15min

AMSTERDAM-TORONTO 13.30-15.35 kesto 8h 5min (Air France)

Kokonaiskesto 13h 50min


Pe 4.1.2019

TORONTO-REGINA 8.05-10.33 kesto 3h 28min (AirCanada)


PALUU
22.5.2019/23.5.2019


TORONTO-PARIISI 18.25-7.55 (saapuu 23.5.2019), kesto 7h 30min (Air France)

Välilasku 2h 55min

PARIISI-HELSINKI 10.50-14.50 kesto 3h (Air France)

Välilasku 1h 10min

HELSINKI-OULU 16.00-17.00 kesto 1h (Finnair)

Kokonaiskesto 15h 35min.


Menopaluulennot Oulusta Torontoon maksoivat 968 euroa ja lento Torontosta Reginaan mielestäni ylihinnoitellusti 284,56 euroa. Nämä tekivät siis yhteensä 1253,56 euroa ja lisäksi jouduin vielä maksamaan lentokenttähotellin Torontosta (71e). Tämä oli kuitenkin tiedossa, että käytännössä myöhemmin saamani apuraha kustantaa pelkästään lentojen summan. Kauas on pitkä ja kallis matka, mutta kerrankos sitä tällaisen mahdollisuuden saa ja lennot käytännössä kustannetaan. Paluulennolle otin yön yli kestävän lennon, koska tällaisia oli paljon saatavilla ja tällä tavalla olen Suomessa inhimilliseen aikaan perillä. En kuitenkaan ensisijaisesti miettinyt Suomeen saapumisaikaani, mutta jälkikäteen miettiessäni tämä oli hyvä veto, koska samalla tavalla ihmiset ovat täälläkin töissä päivällä, kun olen arkena kotiutumassa. Klo 17 illalla on siis varmasti passeli aika noutaa minut. Kuitenkin tällä lennolla oli myös kohtuulliset matkustus- ja vaihtoajat suhteuttaen matkan kokonaisaikaan. Pariisissa on vajaan kolmen tunnin vaihto, mutta se tuntui minusta siihen nähden pieneltä, mitä muita vaihtoehtoja oli tarjolla. Lisäksi minusta oli parempi, että pitkä vaihto on Pariisissa kuin että se olisi Helsingissä. Tiedän, että minua tympäisisi odotella Helsinki-Vantaalla kolme tuntia, kun olisin jo niin lähellä, mutta silti niin kaukana Oulusta.

Lentokenttähotellista valitsin sellaisen, jossa oli ilmainen lentokenttäkuljetus. Vaikka hotelli oli alle kilometrin päässä kentältä, en todellakaan pysty raahautumaan elämäni kanssa sinne ilman kuljetusta. Siksi on etu, että kuljetus kuuluu hotellin hintaan.

No, mitäs muuta? Lisäksi olen hoitanut vakuutusasioita LähiTapiolassa, joka on hoitanut tähän asti asiansa moitteettomasti! Matkavakuutus kattaa automaattisesti 3kk ajan ulkomailla, minkä vuoksi minun tuli ottaa jatkovakuutus 2 kk ajalle. Tästä tuli erillinen lasku, jonka maksoin ja sain myös vakuutusyhtiöstä englanninkieliset todistukset, mitä vakuutukset sisältävät ja minkä ajan ne ovat voimassa. Kävin kesällä vakuutusyhtiössä paikan päällä selvittämässä asioitani, jotta ei ole mitään porsaanreikää, mistä mahdolliset korvausasiat pääsisivät livistämään. Mieluummin varaudun kaikkeen kuin lähden soitellen sotiin ja luotan siihen, ettei mitään tapahdu - varsinkin, kun on kyse näin pitkästä matkasta. Huonoja kokemuksia on omasta lähipiiristäkin, mitä kaikkea sitä reissun päällä voikaan käydä tai ylipäänsä miten heikosti voi käydä ilman voimassaolevia vakuutuksia vaikkei olisikaan reissun päällä. Siksi hoidan vakuutusasiani mielelläni kuntoon, jotta kaikki sujuisi hyvin, jos vakuutukselle on tarvetta. Postissa saapuneessa vakuutuskirjassa luki, ettei vakuutus kattaisi matkustamista Yhdysvalloissa, mutta englanninkielisessä todistuksessa luki, että vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa. Varmistin asian ja kyse oli sekaannuksesta, joten vakuutus kattaa myös Yhdysvalloissa matkustamisen. 

Lisäksi on tullut selvitettyä hiihdon kilpailulisenssiasiat Hiihtoliitosta ja tilanne on se, ettei minun kannata ostaa lisenssiä ollenkaan tällä kaudella. Matkavakuutus kattaa vapaa-ajan toimissa tapahtuvat harrastusvahingot ja koska en aio juurikaan kilpailla, niin en tarvitse kilpailulisenssiä. Kuitenkin, jos haluan osallistua paikallisiin kilpailuihin, voin osallistua niihin myös ilman lisenssiä, koska tällaisissa harrastus- ja kilpailutoiminnan ero on niin häilyvä, että epätodennäköiset vahingot voidaan lukea matkustajavakuutuksen piiriin. FIS-lisenssiä en tarvitse myöskään, koska en aio kilpailla enkä varsinkaan FIS-tasoisissa kilpailuissa.

Myös reseptilääkkeisiin liittyviä asioita, kuten riittävän pitkät reseptien voimassaoloajat, jotta voin hakea lääkkeitä riittävästi ennen lähtöä, olen hoitanut sähköpostitse sekä käymällä lääkärin vastaanotolla kontrollitarkastuksessa ja samalla hoitanut reseptiasiat kuntoon. Itse korvausasiat pitää hoitaa vielä Kelan kanssa syksyn aikana, jotta minun on mahdollista saada lääkkeet apteekista.

Olen käynyt myös hammaslääkärissä hoidattamassa hampaani ja yksi reikäkin sieltä paikattiin, jonka olemassaolosta en ollut edes tietoinen. :) Lisäksi olen juuri saanut käytyä työharjoittelun ohessa opintoihin pakollisen ruotsin kielen kurssin, joka minua odottaisi muuten keväällä ja en halua jättää sitä roikkumaan vaihdon jälkeiseen aikaan, koska ruotsi oli nytkin ruosteessa ilman, että olen käyttänyt englantia koko talven ja kevään vaihdossa. Ennakointi siis ennen kaikkea opintojenkin suhteen!

Tällaisia asioita on toistaiseksi tullut hoidettua. Paljon on asioita vielä hoitamatta, mutta voin hyvillä mielin tuumia, että olen ihan hyvässä vaiheessa järjestelyjen suhteen!

Kommentilla saa heittää, jos jokin mietityttää tai kiinnostaa!


Heidi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti