torstai 25. lokakuuta 2018

Minulla on asunto! Mitäs seuraavaksi?

Hei, lukijat!

Otsikosta pystyittekin jo päättelemään, että minä sain Reginasta asunnon! Kyseessä on neljän hengen solu Kisik Towerista, mistä ensisijaisesti hainkin asuntoa. Olen tyytyväinen, että sain sen! Olin heti hyväksymiskirjeen saamisen jälkeen liikkeellä asuntohakemuksen suhteen, mutta en uskalla varmaksi väittää, oliko tällä vaikutusta. Voisi kuitenkin kuvitella olleen. Aiempaan postaukseen asuntohakemuksen tekemisestä pääsette tästä.

Hämmennystä minulle kuitenkin aiheutti heti ensimmäisenä, kun sähköpostissa puhuttiin, että täytyy ottaa Dining Plan eli jonkinlainen ruoka/ateriapalvelu. Olin jo hakemusvaiheessa kysynyt Housing Serviceltä, onko tässä hakemassani asunnossa keittiö ja ruuanlaittomahdollisuus, koska se on välttämätön minulle kaikkien allergioideni ja vaikean vatsani kanssa. En halunnut missään nimessä maksaa ruokapalvelusta, kun en edes tiedä, voinko syödä koko rahan edestä ja Dining Plan oli mielestäni melko kallis. Minulle vastattiin, että minun asuntoni ei lukeudu sähköpostissa lueteltuihin asuntotyyppeihin, joten ateriapalvelu ei ole minulle pakollinen. Olin varsin huojentunut tiedosta, koska olin todella ärsyyntynyt asiasta sähköpostin luettuani. En vieläkään tiedä, mikä asuntotyyppini on, koska oletin sen olevan Dorm-Room koska dorm tarkoittaa opiskelija-asuntolaa, mutta ilmeisesti se ei kuitenkaan tämä ole. Oli mikä oli, olen tyytyväinen, että asiat ovat tältä osin järjestyksessä ja saan itse päättää mitä laitan ruuaksi ja myös säännöstellä täten rahankäyttöäni.



Ylläolevassa kuvakaappauksessa on kuvattu Kisik Towerin asuntoja. 14-kerros voisi olla melko hurja! Taulukossa näkyy eri asuntotyyppien dollarihinnat per lukukausi sekä ateriapalveluiden hinnat. Minä olen 4-bedroom apartment -huoneistossa, jossa ateriapalvelu on vapaaehtoinen ja en aio sitä todellakaan ottaa useista syistä johtuen (siis rahasta, allergiasta ja vaikeavatsaisuudestani). Muunsin dollarihinnan euroiksi ja jaoin sen neljällä kuukaudella, jolloin hinnaksi tuli 625e/kk, mikä on minusta aivan järjettömän suolainen hinta. Kun miettii, miten halvalla Suomessa opiskelijat asuvat soluissa, tuntuu tämä aivan käsittämättömältä summalta. Emme maksa tuota hintaa kaupungissa kerrostalokaksiosta emmekä kotipaikkakunnalla rivitalokolmiosta. No, maassa maan tavalla ja jossain on asuttava, tuolla muutkin opiskelijat asuvat ja kai se on paikallisille suhteellisen normaalia, että kaikki maksaa hirveästi., kun lukukausimaksutkin ovat monta tonnia. Onneksi minun ei tarvitse vaihto-opiskelijana maksaa lukukausimaksuja ja saan niistä vapautuksen, pääsen siis pälkähästä! :D Lukiossa meillä oli lämmin päivällisruoka tarjolla kolmella eurolla. Tulihan siitäkin hintaa per kuukausi, mutta oltiin silti huomattavasti pienemmissä luvuissa. :D Kirjojen hinnoistakin valitettiin, mutta loppupelissä halvallahan niitä sai ja loppujen lopuksi asuttiinkin halvalla. Onhan meillä täällä Suomessa koulutusasiat todella hyvin. Tajuan sen jo nyt ennen kuin olen mihinkään lähtenytkään. 

Lisäksi sähköpostissa luki, että tämä summa pitäisi maksaa kertasummana 8.tammikuuta mennessä, kun lukukausi alkaa. Laitoin tästäkin asiasta sähköpostia (olen laittanut aika paljon sähköpostia, mutta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että on ollut joka kerralla tarpeen, eikä sitä kannata pelätä!). En todellakaan voi maksaa neljän kuukauden vuokraa kerralla missään elämässä, en Suomessa enkä Kanadassa. Minulle vastattiin, että Kelan dokumenttia vastaan voin täyttää Payment Plan-lomakkeen ja lähettää sen Housing Servicelle, jolloin he tekevät päätöksen kuukausittaisesta maksusuunnitelmasta. Vaihdon ajallehan saan Kelalta maksimituet asumislisän, opintorahan ja opintolainan suhteen ja näitä hainkin jo Kelan sivuilla. Nyt odottelen Kelan päätöstä, jonka jälkeen voin pyytää heiltä englanninkielistä todistusta Kelan kuukausittaisesta rahoituksesta, jotta voin lähettää lomakkeen. Varmistin tämän Kotkantien kampuksella järjestetyssä lähtöorientaatiossa Kelan asioita hoitavalta ihmiseltä, joka varmisti asian Kelasta ja laittoi minulle vastauksen tekstiviestillä. Tosi hienoa toimintaa! 

Lähtöorientaatiosta puheen ollen meillä oli yhteinen lähtijöiden infotilaisuus 18.10. Siellä tuli paljon tärkeää tietoa ja materiaalit löytyvät opinto-oppaasta, josta asioita voi tarkistella jälkikäteen sitä mukaa, kun asiat tulevat ajankohtaisiksi. Meillä on vaihtoon liittyen 3 opintopisteen Orientation to Exchange -kurssi Moodlen verkkoalustalla, johon kuuluu 5 ennakkotehtävää ennen vaihtoa, joiden on tarkoitus valmistaa meitä kirjoittamaan ja kertomaan vaihtoomme liittyvistä asioista englanniksi ja perehdyttää meitä myös kohdekorkeakouluun ja -maahan. Tehtävät koskevat mm. omia odotuksiamme ja syitämme hakea vaihtoon sekä motivaatiotamme, kohdemaatamme, Suomea ja omaa kouluamme sekä kielitaitoamme. Vaihdon jälkeen on myös kaksi tehtävää, joihin en ole vielä perehtynyt eikä se ole tarpeenkaan.  

Tältä sivulta saa tietoa muuttamiseen liittyvistä asioista. Virallinen talvilukukauden ajoitettu muuttopäivä on 4.1.2019, jolloin minäkin olen sinne menossa. Itse asiassa en lentoja ostaessani tätä edes tiennyt, mutta hyvä, että lennot tuli ostettua sillä tavalla, että olen saapumassa kampukselle perjantaina 4.tammikuuta. Vuorostaan täältä pääsee katsomaan Virtual Toureja asunnoista, joita olen itse hakuvaiheessa ja nytkin käynyt katsomassa.



Tällä viikolla minulle tuli sähköpostia, että Housing Services on siirtynyt uuteen hakemusportaaliin, johon aiempaan portaaliin rekisteröityneiden tuli rekisteröityä omalla sähköpostilla ja opiskelijatunnuksella. Meidän tuli siis luoda uusi salasana tähän portaaliin, mutta tämä ei varsinaisesti minuun enää vaikuta, koska olen tehnyt hakemuksen, se on jo hyväksytty ja asia on selvä. Tämä on mielestäni enemmän uusille hakijoille, mutta itse toimin ohjeiden mukaisesti. Tämän mainitsin enemmänkin siksi, jos joku hakija näitä ohjeita lukee ja ajattelin mainita, kun tämä ehti muuttua minun tietoisuudessani. :)

Nyt on vuorossa vielä Kelan asioiden hoitamista reseptilääkkeiden osalta ja myös tukien osalta. Marraskuussa aukeaa apurahahakemus Osakolle eli meidän opiskelijajärjestöllemme ja myös Reginassa talvilukukauden kurssi-ilmoittautuminen. Olen katsonut jo viime talvilukukauden kurssitarjontaa tutkintovastaavamme kanssa, mutta emme voi varmaksi tietää, mitä on tarjolla tulevana lukuvuonna, joten asia pitää katsoa vielä uudestaan, kun se on mahdollista. Aiemmassa sähköpostissa kerrottiin, että vaihto-opiskelijat eivät voi itse rekisteröityä järjestelmään, jossa ilmoittautuminen tapahtuu, vaan meihin oltaisiin yhteydessä koululta päin kurssien tiimoilta. Pitäydyn tässä tiedossa niin pitkään, kun toisin ilmoitetaan!

Forex-bankilta pitää myös tilata paikallista valuuttaa, jotka käyn myöhemmin noutamassa. Ajatuksenani on hakea isompi summa kerralla, jotta minun ei tarvitse heti kohteessa olla nostamassa rahaa ja vaihtoaikana muutenkin aion toimia näin, koska ulkomaisella (suomalaisella) kortilla käteisen rahan nostaminen kanadalaisella pankkiautomaatilla veloittaa ylimääräisen maksun joka kerta. Tämän vuoksi on järkevämpää ajoittaa rahan nostaminen isompiin eriin. Olen myös luotettavasta suomalaisesta lähteestä suoraan kohdemaasta kuullut, että myös suomalaisella pankkikortilla maksaminen maksupäätteellä veloittaa pienen lisämaksun (transaction fee), minkä vuoksi hän maksaa enemmän käteisellä ostoksiaan. Kuitenkin suomalainen pankkikortti toimii kuulemma Kanadassa todella hyvin, mikä on hyvä kuulla.

Pakko myöntää, että hoidettavaa on mahdottoman paljon, kun muuttaa väliaikaisesti ulkomaille opiskelemaan, varsinkin toiselle puolelle maapalloa! Onneksi asia on ollut tiedossa pitkään, niin on ehtinyt melkein vuoden ajan valmistautua fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti lähtöön ja jos ei aivan joka päivä, niin joka viikko tulee jokin uusi asia mieleen, mistä pitää ottaa selvää ja mikä pitää hoitaa. Olin varautunut tähän ja vaihtoon hakiessani olin valmis ottamaan tämän kaiken järjestelemisen vastaan, jos se mahdollistaa tämän ainutlaatuisen kokemuksen, joten tämä ei ole toisaalta tullut yllätyksenä.

Olen myös monta kertaa saanut jo kuulla, että olen todella rohkea, kun uskallan lähteä yksin ja tehdä tämän, vaikken ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa enkä ole käynyt noin kaukana edes lomalla. Olen itsekin sitä mieltä. Jo hakemuksen jättäessäni voin sanoa ylittäneeni itseni, koska sekään ei ollut itsestäänselvyys, että tein sen.

Ja tulen ylittämään itseni arviolta tuhat kertaa tuon reissun aikana. Se on niin iso asia, etten käsitäkään sitä ennen kuin olen selvitellyt itseni kohteeseen. 


Heidi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti