sunnuntai 27. toukokuuta 2018

VISIT BRIGHTON & EASTBOURNE

Nyt on vuorossa toinen Visit-postaus Englannista. Liitän samaan postaukseen Brightonin ja Eastbournen, jotka ovat myös Englannin etelärannikolla olevia paikkoja. Edellisen postauksen Hastingsista Eastbourneen on noin 30 minuuttia junalla ja Brightoniin tunti. Molemmista minulla on vähän kerrottavaa, mutta ei niin paljon, että tekisin molemmista omat postaukset. Brightonissa olen käynyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla siellä on ollut sattumalta Brighton Maraton, vaikka toinen kerta oli eri aikaan vuodesta ja ehdittiin monta kertaa muuttaa suunnitelmaa edellisenä päivänä, kunnes lopulta päädyimme lähtemään kyseisenä päivänä. Mikä todennäköisyys? :D En siis ole nähnyt Brightonia omana itsenään, vaan kaksi kertaa tuon tapahtuman aikaan, jolloin tien ylikään ei pääse, vaan sen yli tai ali pitää jonottaa ja joka paikka on täynnä ihmisiä. Kuitenkin kokemus sekin!

BRIGHTON

1)Big Benin miniversio
(en tiedä virallista nimeä, olkoon nyt tuo :D)

2) Brighton Beach

Ranta on samanlaista pientä pyöreää kiveä täynnä kuin Hastingsissakin. Ranta on todella kiva ja siitä on näkymät pitkälle kävelylaiturille. Rannalla on myös London Eye -maailmanpyörää muistuttava maailmanpyörä. Olenkin kuullut, että Brightonista puhutaan Mini-Lontoona, joten johtuneeko tämä yhdennäköisyys mahdollisesti siitä.

3) Brighton Pier

Brighton Pierin kävelylaiturilla on valtavasti tehtävää ja nähtävää. Siellä on kahviloita ja ravintoloita, kioskeja yms., jos nälkä yllättää. Lisäksi on sisällä oleva suuri pelihalli, jossa voi kuluttaa ylimääräisiä kolikoita, koska niitä nimittäin Englannissa riittää, koska pikkupennejä tulee aivan tuhoton määrä. Aivan laiturin päässä on huvipuisto, ihmettelen hieman, miten tuo laituri kestää sitä kaikkea tavaran määrää, koska se vaikuttaa paikoitellen halkeilleelta. Ilmeisesti vankkaa tekoa. :D
Alimmaisessa kuvassa oleva Booster oli hirvein laite koko paikassa ja itse asiassa Mari ja Emmi ovat siellä kyydissä. Minä tyydyin katsomaan maan kamaralta, jotta pystyin matkustamaan takaisinkin saman päivän aikana. :D Minä en ole huvipuistoihminen eikä pääni kestä moista kieputusta.

4) Royal Pavilion

Tämä on museo, jossa Emmin isäntäperheen isä käski meitä käymään, mutta emme kuitenkaan käyneet. Voisi olla ihan kiva sisältäkin, ulkoa ainakin tosi nätti!

5)Brighton Maraton

(koska ei Brightonia ilman sitä!:D)

6) Brightonin kadut ja hauskat katusoittajat

Ensimmäisellä kerralla oli tämä pakettiauton perään esiintymislavan perustanut bändi, joka lauloi itse asiassa todella hyvin! He saivat ihmiset villiintymään, jospa heillä olisi käynyt säkä ja heillä olisi nykyään keikkoja jossain muuallakin kuin pakettiauton perässä kadulla. Suomessa ei ehkä toimisi ihan samalla tavalla!
Toisella kerralla oli kitaraa ja pyöränrengasta (!!) soittava kaksikko, joka kuulosti myös hyvältä!

7) Maisemat junan ikkunasta Brightonin kaupunkiin

Tässä päälisin puolin must to see -paikat Brightonista. Brighton kyllä kiva paikka, suosittelen! Kysykää kommenteissa, jos jokin jäi epäselväksi. Vastaan parhaan tietämykseni mukaan!

EASTBOURNE

Lähdimme Eastbourneen sillä ajatuksella, että menemme Seven Sistersin puistoon, jossa on kuvattu Harry Potterin huispauskohtauksia (ns. Harry Potter pellot :D). Emmi aikoi juosta puistossa lenkin, koska hän oli käynyt siellä aiemminkin, minä ja Mari taas aioimme lähinnä ottaa rennosti ja kävellä siellä paikkoja katsellen. (Tai oikeastaan Mari ja Emmi lähtivät aamulla tomerina juna-asemaa kohti miesten metsästys mielessä, jonne minua ei huolittu mukaan, koska minulla oli mies, haha. Ikuistin siis tilanteen).

1) Bussimatka Seven Sistersille

No, olihan siinä bussimatkalla katsottavaa, vaikka matka kestikin pidempään kuin Emmi edelliseltä kerraltaan yksin matkustaessaan muisteli, tiet olivat niin kapeita ja käännökset tiukkoja, että pelkäsimme joka kerta, että törmäämme lähimpään tolppaan tai talon aitaan, tie oli niin monttuinen ja täynnä hidastetöyssyjä, että niskat retkahtivat melkein sijoiltaan monta kertaa ja olin lähellä saada pahoinvointia. Ihan vinkkinä: Englannissa ei kannata matkustaa bussilla, tiet ovat paikoitellen melko monttuisia. :D

2) Butts Brow, Eastbourne Downland

Jos tahtoo nähdä aitoa englantilaista preeriaa ja laaksoa, suosittelen kyseistä paikkaa.
Tosin en osaa kertoa miten sinne pääsee, mutta ainakin väärään bussiin lähtemällä pääsee melko lähelle. ;) Lähdimme siis väärään bussiin ja siksi matka kesti niin kauan ja tie oli mutkikas ja töyssyinen eikä reitti näyttänyt edes Emmin mielestä tutulta, vaikka hän oli käynyt siellä aiemminkin. Tajusimme tilanteen, kun bussi pysähtyi keskelle katua (koska bussipysäkkejä ei ole) ja kukaan ei jäänyt kyydistä. Sitten katsoimme ikkunasta ulos ja kiviseinässä lukee "The Seven Sisters Road". Nojoo, olimme Seven Sisters kadulla, mutta emme puistossa. Google Maps kertoi meidän olevan kahden tunnin kävelymatkan, 10 kilometrin etäisyyden päässä.
Urheilijoinahan me tietysti päätimme kävellä. Nousimme ison mäen päälle, joka oli OIKEASTI ISO. En ajatellut tehdä urheilusuoritusta tuona päivänä, enkä ottanut astmalääkettäni mukaan. Tarvitsin sitä tuolloin kaikille lenkeille, koska minulla ei ollut silloin astman hoitotasapaino kunnossa ja aloin vinkua nauraessakin. Minä siis pääsääntöisesti olin koko ajan puolihapella, mutta niin vain vaellettiin.

Niin, ja ei niitä miehiä näkynyt. Ei näkynyt ketään muitakaan ihmisiä. Lähinnä vaan laakson rinteillä laiduntavia lampaita ja puhveleita. Lasketaanko ne?

3) The Seven Sisters Park

Mikäs tässä, mehän pääsimme kohteeseen Google Mapsin avulla! Saavuimme sinne jumalattoman jyrkän mäen rinteeltä ja Emmi huusi, että tämä on oikea paikka. Istuimme hetken kiviaidan päällä ja katselimme näkymää (ja minä vinguin kuin viimeistä päivää keuhkoputket ahtaalla :D), kunnes lähdimme kävelemään nurmikentän halki ja yritimme päästä alueelle portista, mutta kun siitä ei päässyt, päädyimme aidan yli kiipeämiseen. Ehkä sieltä päin ei olisi kuulunut tulla turisteja, mutta näinpä me tulimme! Katsoimme nauraen bussia, joka ajoi ohitsemme. Sillä meidänkin olisi pitänyt tulla...

Tuli siis meillä kaikilla treeni tehtyä samalla, ei tarvinnut Emminkään enää erikseen lähteä puistoon juoksemaan. Kaiken kaikkiaan surkuhupaisa reissu, mutta jäi ainakin mieleen! Ei tullut otettua rennosti niin kuin oli suunnitelmissa.

4) Harry Potter pellot
(älkää googlettako tällä nimellä :D)

Kävelimme puistossa vielä aiemman lisäksi ainakin tunnin, koska halusimme kiivetä korkeimmalle kohdalle näkemään tämän. Ylhäällä tuuli aivan järkyttävästi, mutta olimme päättäneet, että syömme eväämme siellä. Tuon matkan jälkeen meille oli oikeastaan aivan sama, vaikka ylhäällä tuuli järkyttävästi ja kaivoimme eväsleipämme esiin. Voi kuule maistuivat leivät hyviltä tuollaisen matkan jälkeen!
Ehdimme juuri aloittaa, niin joku mies tuli luoksemme (tuolla oli siis muitakin ihmisiä :D) ja sanoi englanniksi, että voisi olla mukavampaa syödä alhaalla, kun täällä on niin tuulista. Vastasimme, että niin on, ja jatkoimme syömistä. :DD Kuitenkin jossain vaiheessa iski epätoivo tuulen määrästä, joten päätimme totella kehotusta ja siirryimme alemmas syömään, mutta nauroimme kuitenkin tilanteelle. Suomalaiset reissussa, ei paljon stressaa joku merituuli.

Eli tässä pieni katsaus Eastbourneen. En keskustan alueesta osaa kertoa, koska siellä en ole käynyt. Me halusimme lähteä käymään vain Seven Sistersillä ja suosittelenkin paikkaa lämpimästi, mutta ottakaa neuvoista vaarin:

1) Ottakaa selvää jostain, millä bussilla pääsette. Ja selvittämisen jälkeen tehkää varmistuksen varmistus kuskilta, mainitkaa SELKEÄSTI, että olette menossa Seven Sisters PARKIIN. Pelkkä Seven Sisters ei riitä, huomattu on. Ei, vaikka olisitte urheilukamppeissa.

2) Varautukaa kuitenkin kävelemiseen, kaiken varalta. Ei tule yllätyksiä!

3) Älkää suunnitelko syövänne eväitä ylhäällä. Todennäköisesti ette pysy edes seisoen pystyssä.

4) Varatkaa seikkailumieltä! Sitä me olimme onneksi varanneet repullisen verran mukaan!

Näillä ohjein takaan, että selviätte reissusta Seven Sistersillä! Ja ette ehkä joudu kuntoilemaan näin paljon... :D

Tässä oli siis päälisin puolin Brighton ja Eastbourne. Suosittelen kyllä molempia, vaikka molempiin liittyy hauskoja sattumia, kuten Brighton Maraton x2 ja väärä bussi ja hortoileminen ympäri preerioita, mutta nämähän kuuluvat reissaamiseen! Aina ei mene niin kuin strömssössä, varsinkaan kun me kolme olemme samassa paikassa samaan aikaan.

Kiitos lukemisesta! Saa kommentoida, mitä fiiliksiä toinen Englanti-postaus herätti ja heräsikö matkustushalut. ;)