keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

VISIT WINNIPEG

Moikka!

Olimme sekopäisten savolaisten porukalla Winnipegissä viime viikonloppuna (5.-7.huhtikuuta). Aikataulun kanssa piti kiirettä, jotta ehdimme nähdä paikkoja, mutta hyvin osasimme aikatauluttaa ja ehdimme nähdä ne kohteet, jotka halusimmekin. =) Viikonloppu oli toisaalta ihan passeli aika Winnipegiin, mutta olisihan siellä varmasti viettänyt päivän tai pari pidempäänkin, jos olisi ollut aikaa. Tämä oli kuitenkin ihan oivallinen aika tähän kaupunkiin!

1) Portage Place ostoskeskus

Portage Place -ostoskeskus oli aivan Winnipegin keskustan ytimessä. Kävimme siellä pari kertaa syömässä ja muuten kiertelemässä. Ylemmissä kuvissa oleva "kelloaukio" oli kiva!

2) Canadian Museum of Human Rights

Penkki, joka sanoi, että "vain eurooppalaisille", joten Euroopan asukit olivat heti istumassa siihen! Tämähän ei siis ollut mitenkään hyvä juttu, koska oltiin ihmisoikeuksien museossa.

Lattiassa oli tuollainen valo, joka seurasi kävelijää. Siinä sitten lapset leikkivät ja yrittivät karistaa sen kintereiltään... :D

Tässä taulu, jossa oli paljon epätasa-arvoisia kylttejä ja tauluja.

Tässä on Nelson Mandelan varjo vankilan sellissä. Museossa oli kokonainen näyttely Nelson Mandelaan liittyen.

Tämä on minun tekemä juliste, näitä sai tehdä älytauluilla ja ne julkaistiin museon seinällä!

3) ja museon loppuhuipennuksena...

Loppuhuipennuksena siis tämän arkkitehtuurisestikin nähtävyytenä toimivan museon kahdeksannessa kerroksessa/tasossa oli näköalat kaupunkiin. Kyseinen silta on tunnettu silta Forksin kaupunginosassa, jossa museokin sijaitsee. Emme tienneet, että museon torniin pääsee, mutta meillä tuli muutenkin todella kiire, sillä olimme museossa 1h 15min ennen sulkemisaikaa. Jouduimme lähestulkoon juoksemaan viimeiset kerrokset, mutta onneksi niissä oli vähemmän näyttelyitä. Kuitenkin niissä olisi voinut viettää kauemminkin aikaa, jos aikaa olisi ollut enemmän. Nyt mentiin näillä mahdollisuuksilla ja mahdollisuudet olivat tällä kertaa rajalliset, mutta museo oli joka tapauksessa näkemisen ja kokemisen arvoinen, eikä vastaavanlaista museota tule vastaan ihan missä tahansa!

4) Winnipeg kirjaimet

Winnipeg-kirjaimet ovat ehdoton nähtävyys turisteille! Yllätyimme, miten "paljon" Winnipegissä oli vielä lunta, koska Reginasta on sulanut kaikki. Winnipegissä oli myöskin paljon kylmempi kuin Reginassa (lämpötila ehkä nollassa), mutta tuuli oli kylmä ja keli oli todella kolea. Olimme alipukeutuneet kyseiseen keliin, koska Reginassa oli edellisenä päivänä +17. Monikan piti käydä ostamassa hanskat, kun hän ei ottanut edes hanskoja mukaan! :D Lauantai lämpeni enemmän ja aurinkokin näyttäytyi. Totesimme, että Reginan nopean lumen sulamisen mahdollistaa lähes päivittäinen auringonpaiste. Saskatchewan onkin Kanadan aurinkoisimpia provinsseja.

5)The Forksin alue

Viimeisessä kuvassa Via Railin asema eli ilmeisesti juna-asema. Näitä ei Kanadassa hirveästi näe, koska Kanadassa ei ole samassa määrin junaliikennettä kuin Euroopassa olemme tottuneet.
Forksin alue on varmasti todella suosittu ja miellyttävä kohde myöhemmin keväällä ja kesällä. Nyt se oli lähinnä ankea, kun aurinko ei edes paistanut. Muutenkaan Winnipeg ei ollut todellakaan kaunein kaupunki, missä olen ollut, ei edes lähelläkään. Oikeastaan se vaikutti perjantaina melko rumalta, koska siellä oli paljon rumia, likaisia ja korkeita taloja. Kaupunki vaikutti teolliselta ja ei parhaimmalta turistikohteelta (mitä paikalliset meille sanoivatkin ja Karoliinan kaverit olivat suuresti kyseenalaistaneet, miksi menemme Winnipegiin :D), mutta kuitenkin kaupungissa oli myös nähtävää ja erityisesti lauantaina auringonpaisteessa kaupunki ei näyttänyt enää yhtään niin ankealta. Aurinko tekee ihmeitä ja saa kaiken näyttämään kauniimmalta!

En tiedä, mikä rakennus tämä oli, mutta otimme siitä kuvan, koska se oli museon jälkeen mahdollisesti kolmanneksi hienoin rakennus ulkoapäin. :D

Tässä toinen nimetön hienoksi lukeutuva rakennus. :D

Jos aiempi rakennus oli kolmanneksi hienoin rakennus, niin toisiksi hienoin rakennus oli mahdollisesti tämä 6) Legislative Building

7) Assiniboine Park -zoo

Lauantain suunnitelma oli suunnistaa bussilla eläintarhaan. Bussilla seikkailimme koko viikonlopun ja rahapussi tyhjeni merkittävästi kolikoista! Lentokentältäkin päästiin 2.95 dollarilla, mikä säästi huomattavasti verrattuna taksiin. Ylemmässä kuvassa silitän kamelia!

Tämä oli ehdottomasti parhain kuva eläintarhassa! Karoliinalla oli ajoitus kohdallaan!

Jääkarhut olivat myöskin ehdoton kohokohta eläintarhavierailussa ja sitä myöten joka pennin väärti! Erityisesti jääkarhun uintileikit olivat hulvattomia ja naurattivat monia vierailijoita. Tämä ylemmän kuvan kaveri otti rennosti ulkona. Jääkarhuja oli neljä, joista taisimme nähdä läheltä kolme.

Eläintarhassa oli myös Etelä-Amerikan eläimiä, jolloin menimme trooppiseen sisätilaan ja silmälasit aivan huurtuivat, koska lämpötilaero oli niin suuri!

Winnipegissä yövyimme Holiday Inn Downtown -hotellissa, mikä oli sama hotelliketju kuin Edmontonissa. Itse asiassa huoneeseen astuessamme tuumimme, että ihan kuin olisimme olleet täällä joskus aiemminkin! Huone näytti lähestulkoon samalta kuin Edmontonissakin, pieniä eroja lukuun ottamatta. Kaupunki voi näköjään vaihtua, mutta saman ketjun hotellit on rakennettu samalla periaatteella!
Hotelli myös löytyi samalla periaatteella kuin Edmontonissa, koska siellä bussi jätti meidät hotellin nurkalle ja Winnipegissä kävelimme kauppakeskukselta ehkä pari sataa metriä, niin hotelli olikin hetken päästä ihan nurkan takana. Se olikin lähempänä kuin odotimmekaan!

Lauantaiaamuna lähdimme mukamas "halvalle aamupalalle". Luimme jostain, että aamupala maksaisi 5 dollaria. Kuitenkin hämmennys oli käsinkosketeltava, kun meidät ohjattiin istumaan pöytään, lykättiin menu kouraan ja hinnat olivatkin 15 dollarin luokkaa. Meidän piti tilata annokset ja pulittaa aamupalasta enemmän kuin olimme suunnitelleet. Olihan aamupala toki täyttävä ja harvoin sellaista tulee syötyä (osittain sen vuoksi, että olihan se myös aika rasvainen :D). Sunnuntaiaamulle ostimme kuitenkin ruokaa huoneen jääkaappiin ja jätimme hotelliaamiaisen väliin. Siihen meni myös yllättävän paljon aikaa ja sunnuntaiaamun aikataulu oli rajallinen, koska lähdimme lentokentälle jo yhdeksältä aamulla. Se ei ollut kuitenkaan niin aikaisin kuin Edmontonissa, jossa heräsimme jo 4:30.

Kuvaa Winnipegin keskustasta lauantain auringonpaisteessa - silloin se ei näyttänyt enää hassummalta! Sunnuntaiyönä oli satanut vettä ja kadut olivat aivan märkiä, kun aamulla lähdimme odottamaan bussia. Onneksi tulimme aurinkoiseen Saskatchewaniin, koska Reginassa oli +15 ja auringonpaiste! Lentäjä kuulutti, että laskeudumme 15-20 minuutin kuluttua Reginaan ja keli on aurinkoinen. Totesin Karoliinalle, että oliko se nyt mikään yllätys? Totta kai siellä paistaa, tulemme Saskatchewaniin, dude!

Niin, että kerrankin oli ihan kiva tulla takaisin Reginaan, eikun…. :D

Kuvaa lentokoneen ikkunasta ennen Reginaa. Tuumailin itse mielessäni, että on vaan aakeeta laaketa peltoaukeeta ja mahdollisesti tätä riittää enemmän kuin Suomen Pohojanmaalla! Olemme preerialla, toverit.

Tämän kuvan ehdin napata, kun olimme jo laskeutumassa. Huomasin ikkunasta yliopiston ja meidän rakennukset! Onpahan sekin melkoinen laitos ja aikamoinen asutuskeskittymä keskellä preeriaa. Helppohan tuohon tasaiselle maa-alueelle on ollut taloa lykätä kasaan!

Niin ja by the way huomio järveen liittyen: huomaatte kuvasta, että siinä on vielä melko laajalti jäätä.

Tässä kuvaa huoneeni ikkunasta seuraavana päivänä samaan aikaan:

No words needed. Kuitenkin totean sen verran, että kuva ei valehtele. Järvessä ei oikeasti ole enää jäätä. Yhtä mahdollista kuin lumien sulaminen viikossa. Tervetuloa preerialle!

Tässä oli postaus Winnipegistä. Toivottavasti piditte!

Rustailin tätä tässä 9-10 välissä illalla, ja huomenaamuna olenkin lähdössä seikkailemaan vuorostaan Vancouveriin! Minulla on nyt samanlainen reissuputki päällä kuin helmikuussa, kun olin menossa lentokentälle melkein joka viikonloppu! Silloin menin kahtena peräkkäisenä viikkona Calgaryyn... :D Nyt sentään provinssi ja ilmansuuntakin vaihtuu. Kohteena läntisin Kanada ja sitä kauemmaksi kotoa en tällä mantereella enää pääsekään. Aikaero kasvaa kymmeneen tuntiin!

See you later, guys! Stay tuned!