lauantai 29. kesäkuuta 2019

VISIT LONDON & SARNIA

Moikka!

Vietin pääosin loppuaikani Kanadassa Londonissa, mutta vierailin myös Torontossa, Sarniassa ja Niagaran putouksilla. Pääasiallinen majapaikkani oli kuitenkin London, jossa nimensä mukaisesti oli mm. Thames-joki ja Oxford Street. Tosin kyseiset paikat eivät olleet niin näyttäviä kuin Englannin Lontoossa. Annastiina on kotoisin Kiuruvedeltä ja sen vuoksi pääsin majoittumaan heidän luokseen. Olen todella kiitollinen heille majoittamisesta, muonittamisesta, kuskailemisesta ja kaikesta mahdollisesta, mitä he tekivät minun hyväkseni!! Yhtä lailla kuin Heinin perheelle Calgaryssakin sekä Annan perheelle Canmoressa.

Londonissa tuli vieteltyä mukavia rauhallisia päiviä ihan vain kotosalla ja koiran kanssa ulkoillen. Heillä oli ihana ja valloittava puolivuotias Luna-koira! Kävimme kuitenkin myös yhtenä päivänä kävelemässä Londonin keskustassa ja toisena päivänä minä olin Torontossa päiväreissulla. Kävimme lounaalla Londonissa erään kauppahallia muistuttavan "marketin/torin" tiloissa.

Kuvia tästä söpöstä koiruudesta! Luna oli suloinen tapaus! =)

Tässä kirkossa oli todella paljon jotakin samaa kuin Pariisin Notre Damessa.

Tämä kuva oli "kauppahallista", jossa myytiin monenlaisia luontaistuotteita ja itse tehtyjä tuotteita sekä siellä oli useita ruokapaikkoja, jotka olivat varsin suosittuja lounasaikaan. Oli kiva paikka!

Londonista(kin) löytyi lasirakennuksia, jotka tuntuvat olevan tyypillisiä kaikille Kanadan kaupunkien rakennuksille, joissa olen vieraillut. Osaltaan kaupungit toistavat vähän itseään juuri tämän takia, mutta on niissä myös niille tyypillisiä omia piirteitään, eivät aivan samasta muotista veistettyjä sentään!

Kävelimme ennen paikallisbussille siirtymistä Thames-joen rantaa pitkin. Ainakin joki oli yhtä likainen kuin oikeakin Thames-joki Lontoossa. :D

Londonin katukuvaa bussipysäkiltä käsin.

Ulkoilimme paljon Luna-koiran kanssa joka päivä. Lähistöllä oli paljon mukavia puistoalueita, joissa käydä kävelemässä ja ulkoilemassa. Tällä pellolla, jota ei mitenkään huolleta, näki useita luonnonvaraisia eläimiä, kuten kauriita, jäniksiä ja oravia. Lisäksi joen varressa pystyi näkemään majavia, mutta minä en nähnyt! Kuitenkin samalla viikolla, kun minäkin olin Londonissa, Annastiina oli nähnyt majavan!

Käytiin myös Lunan kanssa lähellä sijaitsevassa koirapuistossa. Siellä oli toinenkin pentukoira, jonka kanssa he ottivat kunnon painimatsin! Sen jälkeen Luna oli aivan poikki ja ei meinannut jaksaa kävellä takaisin kotiin!

Minä kävin myös juoksulenkillä kivalla puistoalueella. Olin vähän eksyksissä ja lenkistä tuli odotettua pidempi, mutta eipä se haitannut! Löysin tosi kivan joen rannan ja vihreys ja lämpö saivat mielenkin virkeäksi!

Kuvia eräältä koiran ulkoilutusreissulta myöskin. Keli oli ihanan aurinkoinen!

Viimeinen viikonloppu Kanadassa tuli vietettyä Sarniassa lämpimässä säässä suuren järven rannalla. Sain vetää ensimmäisen kerran sortsit jalkaan tälle vuodelle! Siobhanin koti on Sarniassa, jonne he ottivat minut kuin vanhan tutun ja tunsin itseni todella tervetulleeksi. Olimme siellä kolme yötä, koska maanantai oli kansallinen vapaapäivä, Victoria Day. Tällöin ajoimme Sarniasta Niagaran putouksille, eli toisin sanoen rajalta rajalle. Kirjoitan kuitenkin siitä vielä oman postauksensa!

Tässä kuitenkin karttakuvat, jotka havainnollistavat kyseisiä paikkoja:

Ensin karttakuvaa yleisesti koko maasta, jotta on helpompi hahmottaa sijaintia, jos maa ei ole entuudestaan niin tuttu. Toronto merkitty oikeaan alalaitaan.

Kanadan eteläisintä kolkkaa kokonaisuudessaan.

Meidän road trip Kanadan eteläosassa. Tässä kohtaa maa on melko kapea ja sen pystyy ajamaan päivän aikana rajalta rajalle päästä päähän. Lännessä Sarnia, keskimmäisenä London ja idässä Niagara Falls.

Sitten muutamia kuvia Sarniasta.

Koirakaverit! Ylempänä jo aiemmin mainittu Luna ja alempana Pindy, joka oli jo vanhus ja tykkäsi rapsutuksista.

Kävimme Kanadan ja USA:n rajalla Sarniassa. Kyseinen silta menee rajan yli ja toisella puolella olikin Yhdysvaltojen maaperää. Olin siis noin lähellä, mutta silti niin kaukana! Ehkä vielä jollain toisella reissulla pitää sielläkin päästä käymään, kun nyt jäi käymättä, vaikka kovasti suunnitelmissa olikin. Näin kuitenkin siitäkin edestä Kanadaa ja siihenkin olen todella tyytyväinen, koska sinnehän minä halusin!
Söimme tuolla paikassa ranskalaiset kolmestaan, mikä oli ilmeisesti hyvin kanadalainen juttu. Ranskalaiset olivat ihan hyviä.

Hello USA, how are you there?

Maassa oli ihan "tavallisten" ihmisten muistolaattoja, joita on voinut tähän ostaa.

Käytiin myös pyörähtämässä Sarnian rannalla suuren Lake Huronin rannalla. Täällä itäosassa maata on nämä suurten järvien alueet. Voin kuvitella, että tämäkin on suosittu alue kesäisin ja ihmisiä riittää! Järvi on niin suuri, että se näyttää mereltä.

Sain tosiaan majoittua Churchillin perheen vierashuoneessa ja minulla oli siellä sänky, mikä oli melkein luksusta sohvilla nukuttujen öiden jälkeen! Tosin sohvamajoitukset olivat ihan hyviä, joten ei sinänsä valittamista!

Kesän ensimmäinen +26 asteen keli sattui Sarniaan ja kävin silloin juoksemassa. Keli tuntui äkkiseltään todella kuumalta ja meinasin saada lämpöhalvauksen! Sieltä kuitenkin selvisin ja toisaalta helle tuntui kylmän talven jälkeen mukavalta vaihtelulta. Keli viileni jo iltaan mennessä, kun tuli kova sade.

Tässäpä päälisin puolin postaus Londonista ja Sarniasta. Toivottavasti tykkäsitte lukea! Kommentteja saa jättää perinteiseen tapaan! =)