lauantai 29. kesäkuuta 2019

VISIT TORONTO

Hei!

Vielä on kolme Visit-postausta jäljellä, mitkä haluan tehdä. Nyt on vuorossa Toronto, jonka jälkeen teen vielä postauksen Londonista ja Sarniasta sekä Niagaran putouksilta.

Lensin Calgarysta Torontoon 11.5. ja Annastiina ja Siobhan tulivat hakemaan minut kentältä. He olivat varanneet meille lentokenttähotellin, jossa olimme yhden yön, sillä he asuvat kahden tunnin ajomatkan päässä Torontosta. Hotellilta oli lentokentälle ilmainen kuljetus ja kentältä meni juna suoraan keskustaan.

Kävimme aluksi kiertelemässä Toronton keskustassa ja katsomassa Toronto-kirjaimet, jotka halusin nähdä. Talvella niiden edessä on luistelukenttä. CN Tower oli pimeällä hienosti valaistu ja välillä valot vilkkuivatkin. Kävimme syömässä kanadalaisessa Bannock -ravintolassa.

CN Toweriin ja Aquariumiin sai ostettua yhteislipun netissä, jolloin kokonaishinta tuli halvemmaksi kuin ostaa molemmat erikseen paikan päällä. CN Towerin päätimme jättää seuraavalle päivälle päivänvalon aikaan, mutta Aquariumissa vierailimme samana iltana. Annastiina ja Siobhan eivät myöskään olleet vierailleet siellä, joten se oli hyvä turistikohde myös heille. Menimme sinne noin puoli kymmenen maissa illalla. Aquariumin mystinen pimeys sopi hyvin iltateemaan, joten vierailu kyseiseen aikaan sopi oikein hyvin! Paikka taisi olla auki yhteentoista saakka, joten aikaa oli riittävästi. Kalat ja merenelävät olivat upeita ja todellakin kannatti vierailla kyseisessä paikassa! Kohokohta oli tunneli, jossa pääsi kulkemaan liukulattialla eteenpäin ja katselemaan kaloja pään yläpuolella ja molemmilla sivuilla. Ylläolevassa kuvassa näkyy allas, jossa ui rauskuja ja niitä sai halutessaan koskea.

Aquariumin pihalla oli paljon valaistuja kirjainkylttejä, joita en päivänvalolla huomannutkaan. Sillä aikaa, kun olimme katselemassa kaloja, oli tullut jo aivan pimeää. Lähdimmekin rankan matkustus- ja sightseeing päivän päätteeksi junalla hotelliin.

Tämä kuva on seuraavalta aamulta juna-aseman Great Hall.

Menimme lautalla Toronton saarille Central Islandille. Lauttamatka ei ollut kovin kallis, reilun kolme dollaria. Keli oli vähän kolea ja välillä satelikin vähän, joten saarella ei ollut ruuhkaa. Uskon, että kesäaikaan paikka kuhisee ihmisiä ja on varmasti ihana paikka! Voin kuvitella ihmiset kesäiselle saarelle. Vesi oli todella korkealla vielä tuohon aikaan keväästä.

Kävimme saarella vierailun jälkeen katsomassa Toronton "päänähtävyyden" CN Towerin. CN Tower on maailman suurin torni ja piti myös maailman suurimman rakennuksen virkaa siihen asti, kun Dubain Burj Khalifa rakennettiin. Se olikin selkeästi korkeampi rakennus kuin vastaavanlaiset tornit Calgaryssa ja Vancouverissa. Keli ei ollut mainioin tornivierailuun, mutta onneksi ehdimme ennen saderintamaa, koska sen jälkeen ulos ei enää nähnyt ollenkaan! Onnekseni kuvat oli jo siihen mennessä otettu ja maisemat nähty, ja olimme valmiita siirtymään takaisin maankamaralle.

Huikeat maisemat :D Uskomatonta, miten pilviverho peitti näkyvyyden!

Keskiviikkoaamuna suuntasin uudelleen Torontoon bussilla. Bussipysäkki oli lähellä Yonge-Dundas Squarea, mikä on olevinaan Kanadan "Time Square". Alueena siinä olikin jotain samaa, mutta ei tietenkään sama asia kuin oikea Time Square New Yorkissa. Siellä oli myös remonttia, joten se ei ollut niin viihtyisä. Yritin ottaa kuvat sinne suuntaan, missä työmaa ei näkynyt. Onnistuin siinä aika hyvin!

Kävin pyörähtämässä Eaton Centre-kauppakeskuksessa lähinnä vessaa etsimässä, mikä osoittautui lähes mahdottomaksi, kunnes lopulta löysin kilometrin kävelyn jälkeen yhden vessan! :D Sen jälkeen lähdin suunnistamaan Chinatowniin, minne kävelyn piti olla helppoa, vaikka matkaa sinne oli jonkin verran. Lähdin silti ensin väärään suuntaan, mikä minua ärsytti, mutta pääsin kuitenkin lopulta oikeaan paikkaan. Kävelyä tuli kuitenkin niin hirveästi, että päädyin tulemaan takaisin metrolla.

Yonge-Dundas Square.

Toronton kaupungintalo.

Chinatown oli kiva, vaikka Vancouverissa Kanadan suurimmassa Chinatownissa vierailtuani mikään tuskin pystyy ainakaan Kanadassa vetämään sille vertoja. Kävin siellä syömässä kiinalaista ruokaa lounaaksi ja jatkoin matkaa yliopiston alueelle. Sekin oli remontissa, joten sekään ei alueena ollut viihtyisä, vaikka tavallisesti kuulemma onkin. Oli kuitenkin kiva vierailla siellä ja sanoa käyneensä Royal Ontario Museon edessä, koska lähdin museon metropysäkiltä lähemmäksi kauppakeskusta, Yonge-Dundas Squarea ja bussiasemaa.

Chinatown.

Royal Ontario Museon edestä. Rakennus näytti olevan jonkinlaisen kunnostuksen alla, mutta en ollut sinne pyrkimässäkään.

Tuosta menin alas metrotunneliin ja hurautin takaisin lähemmäs lähtöpistettäni. Nämä olivat läheltä yliopistoa, mutta yliopiston puisto oli täysin remontissa, joten se ei ollut kovin erikoinen.

Loppuajan lähinnä kiertelin kauppakeskuksessa ja jotain tuli ostettuakin. Poistuin kauppakeskuksesta eri ovesta kuin mistä menin sisään ja suuntavaistoni heitti aivan häränpyllyä enkä hetkeen tiennyt yhtään, miten päin olen ja minne suuntaan pitäisi mennä. Yritin katsoa Mapsista, mutta siitä ei tahtonut jostain syystä tulla mitään ja lähdin väärään suuntaan. Pienoinen paniikki alkoi jo nostaa päätään, mutta yritin pysyä rauhallisena, jotta kykenen ajattelemaan ja tarvittaessa kysyn joltain, koska tiesin olevani lähellä. Lopulta löysin oikean paikan ja olin aivan ajoissa! Bussisysteemi oli vähän erilainen kuin mihin olen itse tottunut, koska kuskit tulivat sisälle katsomaan liput ja huutelivat eri paikkoihin jääviä matkustajia, jonka mukaan he saivat mennä viemään tavaransa bussiin ja varaamaan istumapaikan. Se oli vähän outoa.

Torontossa alkoi sataa ja ukkostaa, joten oli hyvä ajoitus lähteä takaisin Londoniin, jossa keli oli ollut koko päivän aurinkoinen. Torontossakin oli hyvä sää koko päivän, mutta iltaa kohden sää alkoi muuttua epävakaisemmaksi.

Matkalla olin todella väsynyt, mutta minua ei kuitenkaan nukuttanut. Istuin puoliksi koomassa penkissäni ja katselin ulos maisemia, jotka eivät olleet kovin hääppöisiä siinä kohtaa. Olin samaan aikaan todella kiitollinen tästä mahdollisuudesta nähdä Kanadaa ja saada nähdä erilaisia paikkoja ja tavata uusia ihmisiä. Pienen kaupungin tyttö on ponnistanut itsensä kauas maailman toiselle puolen - vaikka kaipasin jo kotiin ja lento lähti viikon päästä, olin samaan aikaan kiitollinen kaikesta ja tuntui haikealta ajatella, että viikon päästä todella lähden pois pitkän ajan jälkeen. Asia alkoi muuttua konkreettisemmaksi koko ajan, vaikka samaan aikaan odotin kovasti kotiinpaluuta. Olin myös tyytyväinen, etten mennyt muuttamaan lentojani, vaan päätin selvitä koti-ikäväni kanssa ja viettää aikani Kanadassa suunnitellusti 22. toukokuuta saakka. Moni asia olisi jäänyt kokematta ja se olisi jäänyt harmittamaan.

Tässäpä siis päälisin puolin tarinaa ja kuvia Torontosta. Miltä maailmanmeno näyttää teidän silmäänne siellä?

Viikkoni ovat hyvin kiireisiä, mutta aion jossain vaiheessa postata vielä Londonista ja Sarniasta sekä Niagaran putouksilta. Ne ovat ainoat kohteet, joista en ole vielä postannut. Londonin ja Sarnian liitän samaan postaukseen, koska kummastakaan ei ole niin paljon kuvia, etteikö niitä voisi liittää samaan. =)