sunnuntai 24. huhtikuuta 2022

VISIT SAARISTON RENGASTIE

Moikka moi!

Nyt on vuorossa viime kesän lomareissun viimeinen kohde eli Saariston Rengastie! Tämä oli yhdenlainen seikkailu ja kesti autolla aivan aamusta iltaan. Ison Rengastien pituus on 250km, josta ajomatkaa 220km. Lauttoja on nettisivun mukaan 8-9 kpl. Vain yksi lautta maksoi, Houtskarin Mossalaan menevä lautta. Hinta oli 40€ ja lautan kesto oli noin 50-60min. Muut lautat ovat ilmaisia. Jos aikaa ei ole niin paljon, on mahdollisuutena kiertää myös Pieni Rengastie, joka on noin 120km. Lisää tietoa rengastiestä esimerkiksi täältä

"Saariston Rengastie on Merenkulkulaitoksen vuonna 1996 käynnistämä hanke, jonka tarkoituksena on edistää Lounais-Suomen saariston pohjois- ja keskiosien matkailua sekä parantaa saariston sisäisiä ja mantereen välisiä yhteyksiä ja saavutettavuutta." (Saariston Rengastie: Wikipedia).




Tässä vielä tuolta aiemmin linkatulta Visit Parainen-sivulta otettu näyttökuva kartasta, jonka mukaan suunniteltiin reittiä edellisiltana. Hotellihuone Ruissalon hotellissa oli todella tukalan kuuma, mutta vietettiin iltaa myöhään istuen hotellin terassilla ja kuunnellen jotakin live-esiintyjää. Syötiin iltapalaa ja nautittiin mukavan lämpimästä, mutta samaan aikaan hotellihuoneeseen verrattuna viileästä kesäillasta. Turussa oli selvästi hämärämpää jo 11 aikaan kuin esimerkiksi Oulussa!

Menimme ensin maanteitse Turusta Naantalin ohi Taivassaloon ja Kustaviin, josta lautta lähti. Seuraavat saaret olivat Iniö, Houtskari, Korppoo ja Nauvo. Nauvosta lautta tuli mantereelle Paraisiin. Pieni Rengastie menee tuosta keskeltä Rymättylän kautta Naantalin ja Nauvon välillä. 

Käytiin pieni lenkki ajamassa Kustavissa, kun oltiin niin ajoissa paikalla. Oli kuitenkin hyvä olla ajoissa, koska lautalle oli ruuhkaa! Jono muodostui todella pitkäksi ja kaikki eivät tainneet mahtua lauttaan. Me pääsimme kaikille lautoille ensimmäisellä yrittämällä. Etuajo-oikeutettuja ajoneuvoja ovat paikalliset asukkaat/mökkiläiset.

Olisi myös mahdollista, että joutuu jäädä odottamaan seuraavaa lauttaa, mutta onneksi useampia lauttoja kulkee non-stoppina koko ajan. Houtskarin Mossalaan menevään lauttaan oli tarkemmat aikataulut ja lauttoja meni päivän aikana muistaakseni max 3-4. Tämä oli ainoa maksullinen lautta ja se kesti ajallisesti pisimpään. Tätä ajatellen suunnittelimme alunperin ensimmäiseen lauttaan lähtemisajankohdan, jotta jää tarpeeksi aikaa Iniön saarella, koska siellä oli suunnitelmissa syödä ja käydä kävelemässä Norrbyn luontopolulla. 

Aluksi lautat olivat hirveän jännittäviä ja uusia kokemuksia, mutta päivän kääntyessä iltaan niistä olikin jo tullut tuttuja siirtymäelementtejä saarien välillä, jotka olivat edelleen kiehtovia, mutta eivät enää niin hurjan ihmeellisiä kuin ensimmäisillä matkoilla. 





Oli aivan täydellinen kesäpäivä olla Turun saaristossa. Lämmintä oli +30 ja koko ajan oli aivan kamala hiki, meinasi melkein taju lähteä. :D Mutta ei tarvinnut ainakaan palella! Merellä ei tuullut tai tuuli oli korkeintaan mukavan virkistävää, kun maalla oli niin tukahduttavan kuuma. Lauttojen kyydistä katsottuna merivesi näytti melkein vihreältä, mutta oli kuitenkin useimmissa paikoissa uimakelpoista, eli kyseessä ei ollut merilevä, vaan vesistön luonnollinen väri. 



Oma ajatus saarista oli kutakuinkin sellainen, että siellä on hyvin karua ja kallioista, eikä siellä ainakaan viljellä mitään. Mutta paljonpa tiesin! Saaren sisällä oli peltoja, joilla oli peltotyöt meneillään. Yhdellä lautalla meidän kanssa lautalle tuli kuorma-auto ja traktori. Oikeastaan saarien sisällä pieniä teitä ajellessa kaikessa rauhassa melkein unohti olevansa saaressa, joka ei oikeastaan ole pinta-alaltaan edes kovin iso. Vettä ei näkynyt välillä pitkään aikaan ja maisema näytti hyvin samanlaiselta kuin mantereella. Oli puita ja peltoja. 



Iniön saarella sivistyksen pariin päästyämme kävimme tutustumassa Iniön kirkkoon. Se oli pieni ja sympaattinen kivikirkko. 





Iniön saarella kävimme myös Norrbyn luontopolulla, jonka pituus oli yhteen suuntaan 1,3km ja edestakaisesti noin 2,5km. Parkkialue oli pieni ja kapea, mutta siinä ei tainnut olla muita autoja, joten mahduimme jättämään auton siihen hyvin. Paarmoja oli riesaksi asti, mutta hyttysiä ei ollenkaan.

Oli aivan tukahduttavan kuuma ja ei otettu mitään juotavaa mukaan, kun reitti oli kuitenkin niin lyhyt. Tuntui jo varhaisessa vaiheessa, että taju lähtee kuumuuden vuoksi, mikä tuntuu näin talvella kirjoittaessa hyvin kaukaiselta ajatukselta. :D Reittiä ei oltu kovin näkyvästi merkitty kaikista kohdista ja jouduttiin ensimmäisen kallion päälle noustuamme miettimään, mistä reitti jatkuu vai oliko se jo tässä. Reitin jatke kuitenkin löytyi ja lopulta reitti oli perillä toisen ison kallion päällä, jossa oli todella huteran näköinen näköalatorni (jonne minä en todellakaan kiivennyt, eikä tainnut Jannekaan :D). Saaristomaisemat olivat upeat!

Reitti oli pitkälti juurikin sellaista saaristomaastoa kuin ajattelin, eli kallioista ja kuivaa. Kävi mielessä, että saaristossa on paljon punkkeja eikä meillä ollut autossa punkkipihtejä mukana, mutta reitti oli tosiaan niin kuiva ja kallioinen, ettei ollut heinikkoisista paikoista huolta. 





Helteessä reippailun jälkeen menimme syömään Iniön sataman läheisyyteen ravintola Leonellaan. Tämä ruokapaikka oli jo etukäteen päätetty, koska pieni vaellus oli suunnitelmissa, seikkailua oli jo ajallisesti sen verran takana aamupalan jälkeen, että ruokailu tuli tarpeeseen ja erään tutun poika oli kesätöissä tässä ravintolassa. Hän ei ollut töissä juuri tällöin, koska oli vuorossa vasta illalla, mutta ravintola sai tämän tiedon ansiosta pari asiakasta. =) Burgerit olivat herkulliset ja limppari maistui taivaalliselta helteisessä säässä. Oltiin vaihdettu autossa vähemmän hikistä paitaa, mutta pesulle/uimaan ei oltu päästy. 







Iniö-Houtskari -lautta kesti lähes tunnin ja juurikin tällä lautalla kannatti olla ajoissa, koska se liikennöi harvemmin kuin monet muut lautat. Oltiin ajoissa ja päästiin kyytiin suunnitellusti. Työntekijä keräsi lauttamaksut (40€) korttimaksuna. Hän puhui vain englantia ja maksun kanssa oli haasteita. Toivoimme, ettei maksu ole mennyt montaa kertaa, mutta onneksi tiliotteessa näkyi maksut aivan oikein.

Tavoitteena oli poiketa Rengastien reitiltä ja katsella ympärilleen, elää hetkessä ja olla avoin seikkailulle, mutta muutama asia kannatti suunnitella, koska matka sujui tällä tavalla paljon helpommin ja mutkattomammin ilman turhia odotteluja. Eli vinkkinä Saariston Rengasreitille antaisin ehdottomasti avoimen seikkailumielen ja Iniö-Houtskari välisen Mossalan lautan aikataulujen katsomisen etukäteen. Niillä pärjää pitkälle! 

Tällä lautalla oli pieni kioski, josta ostimme (kalliit) jäätelöt jälkiruuaksi. Söimme ne lautan kannella, jonne aurinko paahtoi minkä kerkesi. Tunsi melkein, miten iho grillautui. Aurinkorasvaa kannatti olla mukana! Jäätelö maistui niiiin kesältä keskellä saaristoa. Voin tuntea tuon fiiliksen kuvienkin välityksellä. 


































Mossalassa tuli eteen mahdollisuus mennä uimaan. Se tuli enemmän kuin tarpeeseen, koska motivaatio alkoi rakoilla, kun oli niin hirveän nihkeä ja hikinen olo. Uimarannalla ei ollut pukukoppia, mutta siinä oli leirintäalueen huoltorakennus. Suihkuun pääsi vapaasti, vaikka todennäköisesti olikin tarkoitettu leirintäalueen asiakkaille. Kuitenkin hätä keinot keksii ja päätimme hyödyntää mahdollisuutta vaatteiden vaihtoon ja myös suihkussa käymiseen uimisen jälkeen. Ranta ei ollut kovin mukava, koska rannalla oli paljon teräviä kepin palasia ja pieniä kiviä, ja myös uimarannan pohja oli aluksi epämukavan terävä ja myöhemmin se muuttui löllöksi. Pelkäsin satuttavani jalkani, joten päädyin lopulta vaan tyytyväisenä lillumaan paikallani rantavedessä ja nautin viileästä vedestä.

Suihku oli paikallaan, niin sai pestyä itsensä kunnolla merivedestä ja hiestä. Tuli aivan ihana olo, kun oli päässyt peseytymään välillä. Ei kauaa mennyt, kun hiki kaatui taas päältä, mutta tällä jaksoi pitkän aikaa. 



Houtskarin saarella oli kaksi lauttamatkaa. Tässä vaiheessa lauttakuskilla oli puolen tunnin tauko, joten taidettiin joutua odottelemaan pidempi pätkä, vaikka vastaranta näkyi toisella puolen. Istuin tuolla tavalla rennosti autossa ja meillä oli ikkunat auki, niin sisälle tuli lintu!! Minä säikähdin ja kiidin ulos autosta sukkasillaan, kun kengät jäivät autoon. :D Se ei osannut lentää ulos, vaikka avattiin ovetkin ja Janne yritti ohjata sitä ulos sauvalla. Linturaukka hätääntyi ja teki hätäp*skat autoon. :D Lopulta saimme hänet ulos. Paarmat olivat todellinen ongelma, mutta lintujen ei olisi arvannut lentävän auton sisään! 






Houtskari-Korppoo -lauttaa odottaessa ehdimme taas tehdä tuttavuutta lähiympäristöön. Siinä oli pieni leirintäalue, johon olisi voinut varmasti majoittua pieniin mökkeihin tai asuntoautolla/vaunulla. Houtskarissa oli myös pieni M-Market -kauppa, mutta emme käyneet siellä sisällä asti. Houtskarin kirkko oli myös pieni ja sympaattinen aivan kuin Iniössäkin, mutta se oli puukirkko. En löytänyt siitä jostain syystä kuvaa (eli en ole siis kuvannut aivan kaikkea, mutta näköjään olisi pitänyt :D), mutta jos haluat käydä katsomassa miltä Houtskarin kirkko näyttää, klikkaa itsesi tästä


Lautan sisällä oli sisätilatkin, varmaan huonompia kelejä varten. Tällaisella säällä ei viitsinyt sisätiloihin mennä, vaan mielellään nautti auringosta ja kesästä kannella.

Korppoon ja Nauvon saaret olivat jo selvästi "kehittyneempiä" mikäli näin voi asian ilmaista. Korppoossa oli jo mantereella tutumpia ruokakauppaketjuja, kuten K-Market ja muutenkin enemmän palveluita kuin pienemmillä saarilla. Nauvo on jo niin lähellä manteretta, että siellä oli jo enemmänkin kaikenlaista. Nauvossa vierasvenesatama oli hieno ja sitä ilmeisesti kutsutaan "Saariston Rivieraksi". 

Ensivaikutelma olisi voinut olla erilainen, jos olisimme lähteneet liikkeelle reitin toisesta päästä Paraisista ja tulleet Kustaviin. Mutta Kustavi-Iniö -lautta oli meille ensimmäinen ja sen jälkeen saarilla oli vähemmän palveluita kuin Nauvossa ja Korppoossa. Se muodosti meille mahdollisesti erilaisen kuvan saaristoelämästä, mutta en osaa sanoa, kummin päin reitti olisi parempi kiertää. Sen voi kiertää kumminkin päin ja molempi parempi, uskoisin. Pieni Rengastie jäi kiertämättä, Rymättylän kylää oli myös kehuttu. Se ei osunut Ison Rengastien varrelle. Eli jos ei ole mahdollista käyttää niin paljon aikaa, Pieni Rengastie voi olla hyvä vaihtoehto! 


















Nauvo-Parainen -lautta oli meidän reitillämme viimeinen ennen mantereelle tuloa. Oli suosittu ajankohta lähteä saaristoon heinäkuun alussa, mutta silti porukkaa oli melko kohtuullisesti liikkeellä. Pääsimme lautoille hyvin, mutta toki olimme yleensä aina ajoissa. Yhdelle lautalle ajoimme käytännössä suoraan ja portti suljettiin heti meidän jälkeemme. Huojentuneina, ettemme joutuneet jäädä odottamaan seuraavaa, tuli mieleemme ajatus, että kai me olemme oikeassa lautassa. :D Välillä joissain satamissa lähti kahteen eri suuntaan lauttoja, mutta ne oli merkitty hyvin. Olimme kuitenkin oikeassa lautassa silloinkin! =)

Juuri missään ei ollut ruuhkaa. Sai olla paljon ihan omassa rauhassakin. Luontopolulla nähtiin vaan yksi toinen porukka tulossa vastaan, ei ketään muita. Lautoille saattoi kertyä pitkä jono, mutta olimme aina alkupäässä, niin se jäi useimmiten näkemättä. 

En vitsaillut paarmoista - niitä kyllä riitti! Ne ovat tavallaan ok, koska ne eivät samalla tavalla inise ja pistä kuin hyttyset, mutta ovat silti hirveän raivostuttavia, koska ne pörräävät ja puraisevat ihosta palan ilman, että edes ehdit huomata asiaa. Iltaa kohden ja seuraavana päivänä paarmat olivat poranneet minun säären ja pohkeen täyteen ja puremat turposivat niin, että nilkan liikuttaminen tuotti haasteita!! Eivät ne kuitenkaan olleet tulehtuneet, ne olivat vain niin isoja puremia. Kutisivat ja parantuivat kyllä omassa ajassaan. Punkkeja ei onneksi tullut vastaan, mutta saaristossa niitä kuulemma on hyvinkin paljon, eli kannattaa olla vähintään punkkipihdit mukana. Minulla ne jäivät hotellihuoneeseen pussukkaan, jossa niiden käyttöprosentti olikin huiman suuri. :D


SUMMASUMMARUM: WORTH VISITING! Kannattaa käydä, suosittelen lämpimästi! Täydellinen ajanviete kesäpäivälle ja kesäaikaan kaikki lautat liikennöivät aktiivisesti. Iniö-Houtskari -lautta liikennöi vain 13.5-4.9. välillä eli koko reittiä ei pääse kiertämään ympäri muina aikoina vuodesta. Jos ei halua edetä näin intensiivisesti kuin me, niin voihan siellä matkan varrella yöpyä.

Tällä sivulla mainittiin, että suurin osa kiertää reitin myötäpäivään, joten vastapäivään kiertämällä voi välttää todennäköisimmin jonottamisen lauttoihin. Tätä emme kyllä tienneet, vaan päätimme aloittaa reitin vastapäivään ihan muista syistä. Saattoi olla hyvä veto, koska ruuhkia ei tosiaan suuremmin ollut, vaikka olen kuullut, että saaristossa lauttoihin pääsy voi olla ruuhkaista ja hankalaa suosituimpana kesäsesonkina. Eli ehkä se kiertosuunta voi olla hyvä mennä juurikin näin päin kuin me teimme! =)


Kiitos lukijoille! Toivottavasti tästä oli teille hyötyä mahdollista kesälomareissun suunnittelua varten ja vaikkei olisikaan tuonne suuntaamassa, niin toivottavasti lueskelu ja kuvien selailu toi teille iloista mieltä ja kesäfiiliksen nostatusta! Itselle tuli ainakin hyvä fiilis muistella tätä reissua, koska tämä oli tosi kiva! Kesää kohti mennään! <3 


Palaillaan taas uusien Visit-postausten merkeissä jatkossa!


Heidi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti